Strona główna | Zasoby Ludzkie | Samodoskonalenie menedżerów. Rozwój kompetencji przywódczych
Samodoskonalenie menedżerów. Rozwój kompetencji przywódczych
Autor: Joanna Tokar
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-7641-867-4
Data wydania: 2013
Liczba stron: 228/B5
Oprawa: miękka
Cena: 49,00 zł 44,10 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

To interesujące połączenie przemyśleń teoretycznych z rzetelną analizą materiału empirycznego, które poświęcone zostało problemom istotnym i aktualnym. Praca ma zdecydowanie charakter interdyscyplinarny.

W pierwszych trzech rozdziałach dokonano przeglądu i usystematyzowania informacji na temat uczenia się, samodoskonalenia oraz przywództwa organizacyjnego. Autorka zaproponowała teoretyczny model procesu samodoskonalenia menedżerów. Wszystko to po to, aby móc spojrzeć na przywódcę organizacyjnego przez pryzmat cech i wartości samodo- skonalącego się menedżera. W rozdziałach tych można zaleźć wiele odniesień do prac P.F. Druckera, którego twórczość po dziś dzień stanowi jedno z najważniejszych źródeł inspiracji autorki. W czwartym rozdziale przedstawiono wyniki badań nad samodoskonaleniem menedżerów. Zwrócono szczególną uwagę na sposób rozumienia i realizację idei samodoskonalenia przez menedżerów biorących udział w badaniu. Zidentyfikowano preferencje dotyczące metod samodoskonalenia badanych menedżerów. Stworzono kolejny model, który pozwolił określić, czy menedżerowie realizują ideę samodoskonalenia w praktyce. W oparciu o wnioski końcowe w rozdziale piątym przedstawiono rekomendacje praktyczne w zakresie samodoskonalenia menedżerów.

Książka została napisana przede wszystkim z myślą o tych odbiorcach, którzy interesują się rozwojem kompetencji przywódczych. Przeznaczona jest zarówno dla przedsiębiorców, kadry menedżerskiej, jak i studentów zarządzania.

Spis treści:
 
Podziękowanie
 
Wstęp
 
Rozdział 1. Uczenie się – podstawa samodoskonalenia
 
1. Definicje i istota pojęcia uczenie się
2. Style uczenia się
3. „Portrety” menedżerskich umysłów
4. Wpływ postawy na podejmowanie działań rozwojowych
5. Organizacja ucząca się jako środowisko sprzyjające samodoskonaleniu
6. Podsumowanie
 
Rozdział 2. Samodoskonalenie – droga do przywództwa
 
1. Geneza pojęcia samodoskonalenie
2. Treść pojęcia samodoskonalenie
3. Definicje pojęcia samodoskonalenie
4. Metody samodoskonalenia
5. Elementy procesu samodoskonalenia
6. Model procesu samodoskonalenia
7. Podsumowanie
 
Rozdział 3. Przywództwo – kierunek rozwoju dla samodoskonalących menedżerów
 
1. Pojęcie przywództwo organizacyjne
2. Zadania przywódców w organizacjach
3. Umiejętności niezbędne przywódcom w organizacjach
4. Pozyskiwanie wiedzy, rozwój umiejętności i kształtowanie postawy sprzyjającej doskonaleniu przywództwa organizacyjnego
5. Zagrożenia na drodze samodoskonalenia menedżerów
6. Podsumowanie
 
Rozdział 4. Samodoskonalenie menedżerów w praktyce
 
1. Perspektywa badawcza
2. Model badawczy
3. Wiedza badanych menedżerów na temat pojęcia samodoskonalenie – wyniki badań
4. Związek między rozumieniem przez menedżerów istoty samodoskonalenia a jego realizacją w praktyce – wyniki badań
5. Własna inicjatywa w podejmowaniu działań rozwojowych oraz najskuteczniejsze metody samodoskonalenia – wyniki badań
6. Związek między zmiennymi niezależnymi a własną inicjatywą w podejmowaniu działań rozwojowych – wyniki badań
7. Pomoc organizacji w procesie samodoskonalenia menedżerów – wyniki badań
8. Podsumowanie
 
Rozdział 5. Rekomendacje praktyczne w zakresie samodoskonalenia menedżerów
 
Bibliografia
Spis wykresów
Spis tabel
Spis rysunków
Aneks

Joanna Tokar

doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauki o zarządzaniu. Absolwentka i adiunkt Politechniki Śląskiej Wydziału Organizacji i Zarządzania. Ukończyła Akademię Trenerów Biznesu w Wyższej Szkole Bankowej w Chorzowie i Studium Doskonalenia Pedagogicznego dla nauczycieli akademickich w Gliwicach. Wykładowca tematyki z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi na Politechnice Śląskiej Wydziału Organizacji i Zarządzania, oraz Wyższej Szkoły Zarządzania Humanitas w Sosnowcu.

Od ponad dziesięciu lat ściśle związana z branżą HR, jako konsultant, manager, asesor, trener i wykładowca.

W swojej pracy specjalizuje się m.in. w rekrutacjach kandydatów na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie, audytach personalnych z wykorzystaniem metody development center, projektowaniu i realizacji procesów rekrutacji, badania nastrojów pracowników, systemów ocen okresowych, projektowaniem i realizacją szkoleń oraz projektów badawczych na rynku pracy.

Autorka ponad 40 publikacji, w tym książek (o tematyce przywództwa) i artykułów zarówno w czasopismach naukowych jak i branżowych. Autorka scenariuszy e-learningowych i wielu programów szkoleniowych. Jako trener prowadzi szkolenia z zakresu doskonalenia kompetencji osobistych i menedżerskich: skutecznej komunikacji interpersonalnej, psychologii zarządzania, zarządzania zasobami ludzkimi. Posiada również doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu obsługi klienta, telemarketingu, technik sprzedaży, czy savoir-vivre.

dr hab. Agnieszka Sitko-Lutek, prof. UMCS:

Podjęta przez Autorkę problematyka ma charakter nowatorski i trafnie wypełnia lukę w polskiej literaturze naukowej. […] Publikacja posiada walory naukowe, polegające na wieloaspektowej analizie prezentowanej problematyki z zakresu uczenia i samodoskonalenia się menedżerów oraz przywództwa, a także autorskim modelu badawczym, rzetelnych badaniach zaprezentowanych w sposób klarowny i zrozumiały. Jednocześnie nie można odmówić jej cech aplikacyjnych, a wnioski z badań stanowią niewątpliwy wkład do dyscypliny nauk o zarządzaniu.

prof. zw. dr hab. Arkadiusz Potocki:

Autorka nie „upiększyła” rzeczywistości gospodarczej i przedstawiła szereg dysfunkcji w obszarze rozwoju zawodowego naszych menedżerów. […] Autorka udowodniła, że nowe trendy w zarządzaniu np.: zarządzanie oparte na wiedzy są w naszej praktyce zarządzania nieznane.

dr hab. Jacek Rąb, prof. Politechniki Śląskiej:

Publikacja stanowi wnikliwe studium na temat samodoskonalenia menedżerów, dokonane z nowej perspektywy z naciskiem na zastosowanie modelu samodoskonalenia w rozwoju kompetencji przywódczych. To interesujące połączenie przemyśleń teoretycznych z rzetelną analizą materiału empirycznego, które poświęcone zostało problemom istotnym i aktualnym. Praca ma zdecydowanie charakter interdyscyplinarny. Świadczy o tym chociażby szeroki dobór źródeł literaturowych z zakresu zarządzania, socjologii, psychologii, a nawet filozofii. Polecam tę książkę każdemu, kto szuka swej drogi doskonalenia. Natomiast uważam, że najwięcej korzyści z lektury odniosą menedżerowie, przedsiębiorcy i studenci zarządzania.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line