Opracowanie jest swego rodzaju instrukcją pobudzania kreatywności umysłu człowieka. Czytelnik pozna zasady funkcjonowania umysłu jako kreatora nowej wiedzy, rolę intuicyjnych „podpowiedzi” oraz ograniczeń spowodowanych przez modele myślowe, które zakorzeniają się w ludzkim umyśle poprzez wychowanie i edukację. Nie mniej ważne jest poznanie uwarunkowań procesu twórczego, tkwiących wewnątrz człowieka i znajdujących się w jego otoczeniu. W pracy poświęcono wiele miejsca omówieniu uwarunkowań osobowościowo-emocjonalnych, organizacyjno-metodycznych oraz kulturowych, edukacyjnych i instytucjonalnych. Rozważania teoretyczno-informacyjne uzupełniono przykładami z życia, zaczerpniętymi z literatury oraz własnych doświadczeń i obserwacji autora.
Książka jest adresowana głównie do studentów studiów doktoranckich, studentów studiów II stopnia kierunków ekonomicznych, pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych oraz menedżerów tak zwanych organizacji inteligentnych, organizacji uczących się, a także jednostek organizacyjnych, które w szerszym zakresie wykorzystują lub zamierzają wykorzystać wiedzę pracowników do utrzymania lub zdobycia konkurencyjnej pozycji na rynku. Pozycja ta powinna wejść do zestawu obowiązkowej literatury z przedmiotów Zarządzanie wiedzą i Metodologia pracy twórczej.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Umysł jako kreator wiedzy
1.1. Model umysłu w systemie kreowania wiedzy
1.2. Modele myślowe i bariery psychiczne w kreowaniu wiedzy
1.3. Intuicja jako skarbnica nowej wiedzy
Rozdział 2. Podstawy nauki o wiedzy
2.1. Pojęcie i klasyfikacja wiedzy
2.2. Konwersja wiedzy
2.3. Rozwijanie wiedzy
2.4. Cechy wiedzy
Rozdział 3. Wybrane problemy twórczości i kreatywności
3.1. Twórczość i proces twórczy
3.2. Napięcie twórcze i stres w procesie twórczym
3.2.1. Napięcie twórcze
3.2.2. Stres w procesie twórczym
3.3. Rozumienie pojęcia kreatywność
3.4. Zasady twórczego myślenia i rozwijania kreatywności
3.5. Wybrane zasady twórczości naukowej
Rozdział 4. Osobowościowo-emocjonalne uwarunkowania procesu kreowania wiedzy
4.1. Osobowość i temperament a proces kreowania wiedzy
4.2. Wpływ inteligencji i emocji na proces kreowania wiedzy
4.2.1. Inteligencja – pojęcie i rodzaje
4.2.2. Emocje
4.3. Wpływ poczucia szczęścia na proces kreowania wiedzy
4.4. Mistrzostwo osobiste
Rozdział 5. Organizacyjno-metodologiczne uwarunkowania procesu twórczego
5.1. Myślenie systemowe
5.2. Budowanie wizji
5.3. Praca twórcza w zespole
5.3.1. Pojęcie zespołu twórczego i jego tworzenie
5.3.2. Specyfika komunikacji w zespole
5.3.3. Lider zespołu
Rozdział 6. Zewnętrzne uwarunkowania funkcjonowania procesu twórczego – wybrane aspekty
6.1. Uwarunkowania kulturowe
6.1.1. Pojęcie kultury i wartości
6.1.2. Kultura cywilizacji
6.1.3. Kultura narodowa i regionalna
6.1.4. Kultura organizacyjna i kultura zarządzania
6.2. System edukacji społeczeństwa
6.3. Oddziaływanie otoczenia
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
indeks nazwisk
indeks pojęć
Bazyli Poskrobko
prof. dr hab., długoletni nauczyciel akademicki. Od piętnastu lat zajmuje się problemami zarządzania wiedzą oraz metodologią badań naukowych. W latach 2006–2016 na Wydziale Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu w Białymstoku oraz w Wyższej Szkole Ekonomicznej w Białymstoku wykładał przedmioty: Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie oraz Metodologia pracy naukowej. Od roku 2007 prowadzi zajęcia na studiach doktoranckich na Wydziale Ekonomii i Zarządzania UwB z przedmiotów Nauka o kreowaniu wiedzy oraz Warsztat naukowca. Z zakresu tej tematyki opublikował kilkanaście artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych, w tym w materiałach VI Kongresu Nauk o Zarządzaniu.