Strona główna | Rachunkowość | Społeczna odpowiedzialność biznesu w rachunkowości. Teoria i praktyka
Społeczna odpowiedzialność biznesu w rachunkowości. Teoria i praktyka
Autor: Joanna Krasodomska redakcja naukowa
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-380-5
Data wydania: 2017
Liczba stron: 186/B5
Oprawa: miękka
Cena: 48,00 zł 43,20 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Książka­ jest ­efektem­ badań­ statutowych­ realizowanych ­przez­ pracowników Katedry­ Rachunkowości­ Finansowej ­Uniwersytetu ­Ekonomicznego­ w Krakowie.­ Przedstawiono ­w niej­ teoretyczne­ i praktyczne­ aspekty­ społecznej odpowiedzialności ­biznesu ­(Corporate Social Responsibility­-CSR) ­oraz­ jej ­ujęci a­w rachunkowości.­ Autorzy­ omówili ­zagadnienia ­dotyczące­ sprawozdawczości ­zintegrowanej,­głównych­ standardów­ raportowania­ CSR ­oraz­ zewnętrznej­ weryfikacji­ informacji­ z tego­ zakresu.­Poświęcili ­także ­uwagę problematyce­ społecznie­ odpowiedzialnego­ inwestowania ­(Socially Responsible Investing­-­SRI)­ oraz­ ujawniania­ informacji­ społecznych i środowiskowych­­ przez­ jednostki­ gospodarcze ­reprezentujące­ różne­ branże.­ Przeprowadzili­ również­ przegląd­ zagranicznych­ i krajowych­ badań ­dotyczących ­CSR­ i rachunkowości.­

Autorzy ­proponują ­książkę­ pracownikom naukowym­ i wykładowcom­ wyższych uczelni,­ doktorantom­ i studentom­ oraz ­osobom ­zainteresowanym­ problematyką­ rachunkowości ­i CSR,­ mając­ nadzieję,­ że­ okaże­ się ­ona­ przydatna­ w ich ­pracy­ naukowej­ i praktyce­ zawodowej.­

Spis treści:
   
Wstęp
Joanna Krasodomska
 
ROZDZIAŁ 1. Od społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw do sprawozdawczości zintegrowanej   
Konrad Stępień
 
Wprowadzenie
1.1. Idea społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
1.2. Obszary społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
1.3. Raportowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
1.4. Istota sprawozdawczości zintegrowanej
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 2. Główne standardy raportowania społecznej odpowiedzialności
Marta Łętek

Wprowadzenie
2.1. Standardy Global Reporting Initiative (GRI)
2.2. Zasady UN Global Compact
2.3. Wytyczne Międzynarodowej Rady ds. Zintegrowanego Raportowania
2.4. Dyrektywa ws. ujawniania informacji niefinansowych oraz białe i zielone księgi Unii Europejskiej
2.5. Social Accountability 8000 oraz Standard AA1000
2.6. Inne standardy raportowania społecznej odpowiedzialności
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 3. Audyt informacji z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu   
Anna Staszel, Paweł Zieniuk

Wprowadzenie
3.1. Potrzeba weryfikacji informacji niefinansowych przez niezależne podmioty zewnętrzne
3.2. Audyt społecznej odpowiedzialności biznesu jako usługa atestacyjna
3.3. Metodologia prowadzenia oraz raport z wykonania usług atestacyjnych
3.4. Wyzwania związane z weryfikacją informacji z zakresu społecznej odpowiedzialności
3.5. Regulacje szczegółowe usług atestacyjnych dotyczących sprawozdań na temat gazów cieplarnianych
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 4. Inwestowanie społecznie odpowiedzialne (Socially Responsible Investing)   
Bogusław Wacławik

Wprowadzenie
4.1. Istota oraz mierniki rynkowe SRI
4.2. RESPECT Index jako projekt grupujący spółki społecznie odpowiedzialne notowane na GPW
4.3. Metody pomiaru efektywności stosowania SRI
4.4. Wpływ SRI na decyzje inwestycyjne
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 5. Raportowanie informacji niefinansowych w zakładach ubezpieczeń
Krzysztof Jonas

Wprowadzenie
5.1. Zasady publikowania informacji niefinansowych
5.2. Raport społeczny PZU SA jako źródło informacji na temat społecznej odpowiedzialności
5.3. Informacje z zakresu społecznej odpowiedzialności dostępne na stronach internetowych wybranych zakładów ubezpieczeń
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 6. Informacje niefinansowe w raportach społecznych i raportach rocznych wybranych spółek energetycznych   
Joanna Krasodomska, Kamila Sychta

Wprowadzenie
6.1. Branża energetyczna a społeczna  odpowiedzialność biznesu
6.2. Analiza ujawnień na temat społecznej odpowiedzialności dokonywanych przez wybrane spółki
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 7. Społeczna odpowiedzialność biznesu w jednostkach służby zdrowia na przykładzie Grupy Skanmed   
Bartłomiej Wrona, Halina Rechul

Wprowadzenie
7.1. Zdrowie i jego znaczenie
7.2. Racjonalne gospodarowanie i zarządzanie w systemie opieki zdrowotnej
7.3. Istota i podstawowe obszary społecznej odpowiedzialności biznesu
7.4. Społeczna odpowiedzialność biznesu w Grupie Scanmed i jej raportowanie
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 8. Raportowanie społecznej odpowiedzialności biznesu a kształtowanie wyniku finansowego w świetle zagranicznych badań empirycznych   
Konrad Grabiński

Wprowadzenie
8.1. Pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu oraz jej pomiar w badaniach empirycznych
8.2. Relacje pomiędzy raportowaniem społecznej odpowiedzialności a zarządzaniem zyskami w teorii rachunkowości
8.3. Badania empiryczne w zakresie wpływu raportowania społecznej odpowiedzialności na zarządzanie zyskami
Podsumowanie
 
ROZDZIAŁ 9. Wyniki finansowe, ryzyko i koszt kapitału a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw – przegląd wyników badań   

Marcin Kędzior, Dorota Kędzior, Magdalena Wójcik-Jurkiewicz

Wprowadzenie
9.1. Wyniki finansowe a społeczna odpowiedzialność biznesu
9.2. Ryzyko i koszt kapitału w kontekście społecznej odpowedzialności
9.3. Teoria ujawnień księgowych i jej powiązanie z kosztem kapitału
9.4. Badania empiryczne dotyczące społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw i kosztu kapitału

Podsumowanie
 
Bibliografia

Joanna Krasodomska

doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Rachunkowości Finansowej na Wydziale Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, European Accounting Association oraz International Association for Accounting Education & Research. Wykładowca na studiach podyplomowych w Krakowskiej Szkole Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz w Wyższej Szkole Ekonomicznej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie.

­prof.­ UEP­ dr­ hab. ­Marzena Remlein:

Realizacja koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu to wyzwanie dla współczesnej rachunkowości. Z jednej strony rachunkowość jest narzędziem pomiaru społecznej odpowiedzialności biznesu, z drugiej zaś – to obszar zagadnień społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw i jej wpływu na zakres przedmiotowy rachunkowości. (…) Podjęte w recenzowanym opracowaniu zagadnienia dotyczące społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw uważam za interesujące i aktualne zarówno dla nauki, jak i praktyki gospodarczej, a fakt przeprowadzenia badań odnoszących się do rachunkowych aspektów społecznej odpowiedzialności – za godny uznania.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line