Strona główna | Psychologia, pedagogika | Wychowanie w praktyce szkolnej. Scenariusze godzin wychowawczych dla klas IV-VI szkoły podstawowej
Wychowanie w praktyce szkolnej. Scenariusze godzin wychowawczych dla klas IV-VI szkoły podstawowej
Autor: Teresa Zubrzycka-Maciąg redakcja naukowa
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-118-4
Data wydania: 2016
Liczba stron: 250/B5
Oprawa: miękka
Cena: 50,00 zł 45,00 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Książka powstała w odpowiedzi na potrzeby nauczycieli poszukujących gotowych rozwiązań lub inspiracji do pracy wychowawczej z dziećmi w wieku szkolnym. Jest ona zbiorem propozycji metodycznych dla nauczycieli pełniących funkcje wychowawców klas. Publikacja zawiera miniprogramy zajęć wychowawczych (obejmujące kilka scenariuszy) o tematyce ważnej dla prawidłowego rozwoju psychospołecznego uczniów. Poszczególne tematy zajęć mogą być podejmowane według zaproponowanej w książce kolejności, albo też mogą być realizowane wybiórczo, w zależności od potrzeb grupy i celu wychowawczego. Oprócz nauczycieli z książki korzystać mogą psychologowie, pedagodzy i wychowawcy grup pracujący ze starszymi dziećmi w szkołach, poradniach, świetlicach (środowiskowych, socjoterapeutycznych) i innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Patron medialny:

Spis treści:

Wstęp
   
1. Uwarunkowania efektywności oddziaływań wychowawczych nauczyciela
Teresa Zubrzycka-Maciąg
   
2. Rozwój psychospołeczny dziecka w wieku szkolnym  
Marcin Łagoda
   
3. „Poznajmy się bliżej” – tworzenie grupy
Diana Czyrka-Wietrzyk, Marlena Stradomska
   
4. „Jestem sobą – jestem ważny” – samoocena w życiu ucznia
Natalia Homa, Marlena Stradomska
   
5. „Co jest dla nas ważne” – wprowadzenie w świat wartości
Izabela Łącka, Joanna Kiszka
   
6. „Inny nie znaczy gorszy” – o tolerancji i wykluczeniu
Joanna Romanek, Magda Zielniak
   
7. „Nieznane warto poznać” – edukacja międzykulturowa  
Małgorzata Ociesa, Hubert Świtalski

8. „Jesteśmy kulturalni” – zasady dobrego wychowania
Agnieszka Antonik, Aida Kosmowska
   
9. „Czuję, więc jestem” – jak rozumieć i wyrażać emocje
Izabela Mamcarz, Eliza Iwan, Magdalena Alsahvi
   
10. „Słucham, rozumiem, mówię” – sztuka komunikowania się
Ewelina Kupiec
   
11. „Porozumienie jest możliwe” – sztuka rozwiązywania konfliktów  
Paulina Anastazja Chmura, Sabina Dłuska
   
12. „Jak być w zgodzie ze sobą” – kształtowanie asertywnej postawy  
Beata Noga, Patrycja Pas, Monika Pawłowska
   
13. „Zmieniam się, bo dojrzewam” – psychologiczne aspekty dojrzewania  
Edyta Mikuła, Paulina Mołda
   

14. „Z internetem za pan brat” – jak mądrze korzystać z sieci
Magda Flisiak, Paulina Gajewska
   
15. „Każdy może być twórczy” – trening kreatywności i twórczego myślenia
Marcin Łagoda
   
16. „Koncentruję się i zapamiętuję” – doskonalenie pamięci i uwagi
Katarzyna Trąbka, Aleksandra Rojek
   
17. „Uczę się efektywnie” – mnemotechniki w nauce szkolnej
Anna Okrutna, Ewa Szewczykowska

Teresa Zubrzycka-Maciąg

dr hab. nauk społecznych w zakresie pedagogiki, Kierownik Zakładu Teorii Wychowania w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (PST-TSR) oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (PTP). Od kilku lat związana z nurtem Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, w tym podejściu prowadzi spotkania indywidualne i grupowe. Prowadzi również treningi asertywności, „Szkołę dla Rodziców i Wychowawców” oraz warsztaty i szkolenia dla nauczycieli i wychowawców z zakresu rozwoju profesjonalnego (osobistego i zawodowego) oraz procesu wychowania dzieci i młodzieży. Jest autorką kilkudziesięciu artykułów oraz publikacji naukowych.


» Małgorzata Koroś, Wychowanie w szkole, edukator.ore.edu.pl »


prof. dr hab. Mirosław J. Szymański:

(…) prezentowane tu scenariusze zajęć, dotyczą m.in. takich istotnych kwestii wychowania jak: tworzenie grupy, samoocena, świat wartości, tolerancja vs. wykluczenie, edukacja międzykulturowa, savoir-vivre, komunikowanie się, wyrażanie emocji, asertywność, rozwiązywanie konfliktów, dojrzewanie i korzystanie z internetu. (…) Propozycje przedstawione przez autorów kolejnych opracowań są interesujące, dobrze dostosowane do tematu wychowawczego, któremu mają służyć, odpowiednio zróżnicowane pod względem form zajęć. Jestem pewien, że wielu nauczycieli-wychowawców chętnie będzie z nich korzystać, co pozwoli nieprzekonanym zrozumieć, że podejście czysto werbalne do wyjaśniania kwestii wychowawczych niekoniecznie najlepiej służy stawianym celom.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line