Strona główna | Psychologia, pedagogika | Wychowanie bez nagród i kar.
Wychowanie bez nagród i kar.
Autor: Alfie Kohn
Wydawca: MiND
ISBN: 9788362445578
Data wydania: 2013
Liczba stron: 272/B5
Oprawa: miękka
Cena: 34,90 zł 31,41 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Rodzicielstwo bezwarunkowe


„Książka Kohna prezentuje alternatywny model wychowania, który pomaga dzieciom stać się troskliwymi i odpowiedzialnymi ludźmi.”
Adele FABER, współautorka książki: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały ? jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły

Książka wybitnego amerykańskiego psychologa może zaskoczyć rodziców przyzwyczajonych do tradycyjnych poglądów na temat wychowania i dyscypliny. Powołując się na dziesiątki fachowych badań, autor demonstruje negatywne skutki kontrolowania dzieci za pomocą nagród, pochwał i kar. Co ważniejsze, demonstruje także, jak niszcząca dla dziecięcej psychiki jest warunkowa akceptacja, tak zwana miłość odmawiana, zależna od tego, czy dziecko spełnia oczekiwania rodziców.

Jest ona częstym środkiem wymuszania posłuszeństwa u dzieci. Kohn obnaża również współczesną kulturę współzawodnictwa i presję sukcesu, która ciąży na współczesnych dzieciach i młodzieży. Jego książka to lektura obowiązkowa każdego rodzica, który chciałby być na bieżąco z najnowszą wiedzą na temat dzieci.

Książka zdobyła najważniejszą amerykańską nagrodę dla książek parentingowych: złotą nagrodę NAPPA (National Parenting Publications Awards) w 2006 roku.

Alfie KOHN (ur. 1957) jest amerykańskim badaczem interdyscyplinarnym, specjalizującym się w tematyce edukacji i wychowania. Jego pola zainteresowań to zagadnienia motywacji, współpracy i długoterminowych skutków strategii wychowawczych. Znany przeciwnik ocen w szkołach i rywalizacyjnego podejścia do nauki Autor m.in. książek Punished by Rewards (Ukarani przez nagrody), No Contest (Bez rywalizacji), What Does It Mean to Be Well Educated? (Co to znaczy być dobrze wykształconym?).

 

SPIS RZECZY

Wstęp ....................................................................................5

Rozdział 1. Wychowanie warunkowe ......................................16

Dwie metody wychowawcze ...................................................18

Skutki wychowania warunkowego ...........................................28

Rozdział 2. Obdarzanie miłością i odmawianie miłości .............34

Manipulowanie miłością .........................................................35

Skutki miłości odmawianej .....................................................38

Nagradzanie nie zdaje egzaminu .............................................43

Wzmocnienie pozytywne ? wcale nie tak pozytywne ...............46

Poczucie własnej wartości .....................................................57

Rozdział 3. Zbyt wiele kontroli .............................................62

Które dzieci robią to, co im się każe? .....................................68

Dwie skrajności ....................................................................71

Różne skutki kontrolowania dzieci .........................................76

Rozdział 4. Szkody wyrządzone przez kary ............................83

Dlaczego kary zawodzą? ......................................................88

Rozdział 5. Presja sukcesu ...................................................96

W szkole ............................................................................101

Tak zwany ,,sport’’ .............................................................110

Rywalizacja ........................................................................112

Rozdział 6. Co nas powstrzymuje? .......................................118

Co widzimy i słyszymy? .....................................................119

W co wierzymy? ................................................................123

Co czujemy? ......................................................................131

Czego się boimy? ...............................................................134

Rozdział 7. Rodzicielstwo bezwarunkowe ............................145

Rozdział 8. Miłość, która nie stawia wymagań ......................173

Zrezygnujmy ze stawiania warunków ...................................174

Ograniczajmy krytykę .........................................................176

Czego robić więcej? ............................................................180

Zrezygnujmy z gróźb ..........................................................183

Nie stosujmy przekupstwa ...................................................187

O sukcesach i porażkach ......................................................197

Nauczyciele i rodzice na wspólnym froncie ...........................200

Rozdział 9. Dać dzieciom wybór ..........................................203

Korzyści pozostawiania dzieciom wyboru .............................203

Pierwsze słowo, ostatnie słowo ............................................206

Wspólne podejmowanie decyzji ...........................................208

Pozorny wybór....................................................................215

Granice ograniczeń .............................................................217

Kiedy dzieci nie chcą, ale muszą .........................................219

Wypróbujmy zasady ...........................................................225

Rozdział 10. Punkt widzenia dziecka ...................................230

Moralność dzieci ................................................................231

Rozumienie czyjejś perspektywy .........................................242

Patrząc oczami dziecka .......................................................246

Przypisy ............................................................................253

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
268
SPIS RZECZY
Wstęp ...........................................................................................
5
Rozdział 1. Wychowanie warunkowe ....................................
16
Dwie metody wychowawcze ................................................
18
Skutki wychowania warunkowego ....................................
28
Rozdział 2. Obdarzanie miłością i odmawianie miłości ......
34
Manipulowanie miłością ......................................................
35
Skutki miłości odmawianej ................................................
38
Nagradzanie nie zdaje egzaminu .......................................
43
Wzmocnienie pozytywne ? wcale nie tak pozytywne .....
46
Poczucie własnej wartości ....................................................
57
Rozdział 3. Zbyt wiele kontroli ................................................
62
Które dzieci robią to, co im się każe? .................................
68
Dwie skrajności ....................................................................
71
Różne skutki kontrolowania dzieci .....................................
76
Rozdział 4. Szkody wyrządzone przez kary ...........................
83
Dlaczego kary zawodzą? ......................................................
88
Rozdział 5. Presja sukcesu ........................................................
96
W szkole ..............................................................................
101
Tak zwany ,,sport’’ ...............................................................
110
Rywalizacja ..........................................................................
112
Rozdział 6. Co nas powstrzymuje? ........................................
118
Co widzimy i słyszymy? .....................................................
119
W co wierzymy? ..................................................................
123
Co czujemy? .........................................................................
131
Czego się boimy? .................................................................
134
 
Rozdział 7. Rodzicielstwo bezwarunkowe ..........................
145
Rozdział 8. Miłość, która nie stawia wymagań ....................
173
Zrezygnujmy ze stawiania warunków .............................
174
Ograniczajmy krytykę ........................................................
176
Czego robić więcej? .............................................................
180
Zrezygnujmy z gróźb ..........................................................
183
Nie stosujmy przekupstwa .................................................
187
O sukcesach i porażkach ....................................................
197
Nauczyciele i rodzice na wspólnym froncie ....................
200
Rozdział 9. Dać dzieciom wybór ...........................................
203
Korzyści pozostawiania dzieciom wyboru ......................
203
Pierwsze słowo, ostatnie słowo .........................................
206
Wspólne podejmowanie decyzji .......................................
208
Pozorny wybór
....................................................................
215
Granice ograniczeń ............................................................
217
Kiedy dzieci nie chcą, ale muszą .......................................
219
Wypróbujmy zasady ...........................................................
225
Rozdział 10. Punkt widzenia dziecka ...................................
230
Moralność dzieci .................................................................
231
Rozumienie czyjejś perspektywy .....................................
242
Patrząc oczami dziecka ......................................................
246
Przypisy ....................................................................................
253
 

Nie znaleziono szczegółowych informacji o autorze

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line