Strona główna | Psychologia, pedagogika | Wolne dzieci. Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą?
Wolne dzieci. Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą?
Autor: Peter Gray
Wydawca: MiND
ISBN: 978-83-62445-52-3
Data wydania: 2015
Liczba stron: 304/B5
Oprawa: miękka
Cena: 34,90 zł 31,41 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Dzieci potrzebują zabawy. Potrzebują zabawy z innymi dziećmi bez nadzoru dorosłych. Tylko w takiej zabawie mogą nauczyć się radzenia sobie z emocjami, nawiązywania przyjaźni, rozwiązywania konfliktów i wielu, wielu innych umiejętności.

Zabawa spełnia bardzo ważną funkcję w rozwoju dzieci. Amerykański psycholog Peter Gray dowodzi, że jest ona naturalnym sposobem, w jaki dzieci uczą się, że nie są bezradne. W ten sposób zdobywają nowe umiejętności, radzą sobie z strachem czy złością, poznają możliwości swojego ciała, nawiązują przyjaźnie i znajomości, rozwiązują problemy. Żeby jednak zabawa spełniała swoją funkcję, musi być wolna i pozbawiona nadzoru dorosłych. Tylko wtedy dzieci same mogą ustanawiać reguły, samodzielnie rozwiązywać problemy i zdobywać mnóstwo kompetencji społecznych.

Zabawa odgrywa także wielką rolę w przyswajaniu wiedzy. Niestety, większość szkół tego nie docenia i nie wykorzystuje. Dzieci spędzają czas w ławkach, przygotowując się lub rozwiązując testy i bezwolnie wykonując polecenia nauczycieli. Pozostałą część dnia kradną im zajęcia dodatkowe i praca domowa.

W życiu współczesnych dzieci jest coraz mniej wolności i coraz mniej zabawy. W efekcie mamy wiele przemęczonych, zewnątrzsterowych i często samotnych dzieci, które zupełnie straciły zapał do nauki. W przyszłości będzie im trudno uwierzyć we własną sprawczość, rozwinąć odpowiedzialność i samodzielność. Rodzice powinni stwarzać dzieciom warunki i więcej okazji do swobodnej zabawy z innymi dziećmi, zaś nauczyciele w większym stopniu wykorzystywać wolność i naturalny dziecięcy instynkt uczenia się.

Peter Gray (ur. 1946) jest amerykańskim psychologiem badającym procesy uczenia się u dzieci, profesorem Boston College. Jego zainteresowania obejmują także psychologię ewolucyjną, biologię behawioralną i antropologię. Bardzo znany krytyk tradycyjnego modelu edukacji zbudowanego na przymusie, konkurowaniu, ocenach i testach. Prowadzi popularnego bloga Freedom to Learn na stronie internetowej magazynu naukowego ,,Psychology Today’’.

Prolog. ,,IDŹ DO DIABŁA!’’ 7

Rozdział 1. CO ZROBILIŚMY Z DZIECIŃSTWEM? 11
Półwieczny regres 17
Coraz więcej zaburzeń psychicznych wśród młodych ludzi 24
Ograniczanie wolności dzieci a zaburzenia psychiczne 31

Rozdział 2. ŻYCIE WYPEŁNIONE ZABAWĄ. DZIECI W KULTURACH ZBIERACKO-ŁOWIECKICH 35
Autonomia, wspólnota, równość 38
Rodzicielstwo oparte na zaufaniu 41
Umiejętności praktyczne 45
Umiejętności i wartości społeczne 50
Samokontrola 55

Rozdział 3. DLACZEGO SZKOŁY SĄ TAKIE, JAKIE SĄ? KRÓTKA HISTORIA EDUKACJI 60
Rolnictwo a cele rodzicielstwa 62
Skutki feudalizmu i rozwoju przemysłu 71
Pierwsze szkoły religijne: indoktrynacja i trening posłuszeństwa 74
Jak szkoły zaczęły służyć państwu? 82
Rosnąca pozycja szkół i standaryzacja 86

Rozdział 4. SIEDEM GRZECHÓW GŁÓWNYCH SYSTEMU EDUKACJI OBOWIĄZKOWEJ 88

Rozdział 5. LEKCJE Z SUDBURY VALLEY. WOLNA EDUKACJA WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE 111
Prawdziwie demokratyczna szkoła 114
Szkoła jako instytucja edukacyjna 120
Jak wytłumaczyć sukcesy absolwentów szkoły Sudbury Valley? 125
Jak szkoła Sudbury Valley przypomina społeczność łowiecko-zbieracką? 127

Rozdział 6. LUDZKI INSTYNKT UCZENIA SIĘ 138
Uczące się zwierzę 140
Gotowość do zabawy 146
Ludzka potrzeba towarzystwa i dzielenie się pomysłami 155

Rozdział 7. UMYSŁ NASTAWIONY NA ZABAWĘ 165
Moc zabawy ? cztery wnioski 166
Czym jest zabawa? 172
Zabawa przebiega według wymyślonych reguł 180
Zabawa jest grą wyobraźni 183
W zabawie umysł jest czujny, ale nie spięty 185
Potęga zabawy leży w jej błahości 187

Rozdział 8. ROLA ZABAWY W SPOŁECZNYM I EMOCJONALNYM ROZWOJU DZIECI 191
Podwórkowe gry sportowe 191
Czego uczy socjodrama? 199
Bawiące się dzieci a Holocaust 202
Wartość ,,niebezpiecznych’’ zabaw 205
Coraz mniej empatii i coraz więcej narcyzmu 209
Co z grami wideo? 211

Rozdział 9. NAUKA W GRUPACH MIESZANYCH WIEKOWO 217
Jak korzystają młodsze dzieci? 220
Jak korzystają starsze dzieci? 233

Rozdział 10. RODZICIELSTWO OPARTE NA ZAUFANIU 243
Trzy style rodzicielstwa 248
Dlaczego rodzice odchodzą od stylu opartego na zaufaniu? 252
Jak zbudować rodzicielstwo na zaufaniu? 260
Jaka będzie przyszłość edukacji? 272

PODZIĘKOWANIA 277
PRZYPISY 279

Nie znaleziono szczegółowych informacji o autorze

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line