Strona główna | Psychologia, pedagogika | Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce
Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce
Autor: Eugeniusz Józefowski
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-407-9
Data wydania: 2017
Liczba stron: 202/B5
Oprawa: miękka
Cena: 49,00 zł 44,10 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Intencją prezentowanego poradnika jest całościowe omówienie metody warsztatu twórczego w pełnym spektrum powiązanej z nim problematyki, obejmującej m.in. istotę myślenia obrazowego, kompetencje i rolę animatora warsztatu oraz jego związek z proponowanymi aktywnościami, a także założenia koncepcyjne odwołujące się do struktury warsztatu i jego przebiegu.

Bogaty materiał ilustracyjny będący dokumentacją z realizacji warsztatów twórczych, opatrzony opisami, to szczególnie cenne źródło wiedzy dla praktyków - edukatorów, pedagogów, animatorów kultury, terapeutów.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Wychowawcza i terapeutyczna perspektywa sztuki w świetle współczesnych poglądów

1.1. Myślenie obrazowe i wizualne jako podstawa kreowania reprezentacji rzeczywistości w sztuce
1.2. Myślenie obrazowe i wizualne jako czynniki rozwoju podmiotowego w sztuce
1.3. Arteterapia jako metoda łagodzenia skutków zaburzeń i chorób przy wykorzystaniu potencjału sztuki
1.4. Edukacja sztuką jako działania inicjujące rozwój podmiotowy w kreacji artystycznej

Rozdział 2. Autorska metoda warsztatów twórczych przy kreacji plastycznej

2.1. Progresywne działania artystyczno-edukacyjne jako wynik przemian  w sztuce współczesnej i myśli pedagogicznej XX wieku
2.2. Założenia warsztatu twórczego
2.3. Struktura warsztatu twórczego

Rozdział 3. Wybrane przykłady autorskich warsztatów twórczych z XXI wieku

3.1. 2000 Połóż to na Ziemi
3.2. 2000 Performance fotograficzny
3.3. 2000 Księga labiryntu Poznania
3.4. 2000 Wielokrotne chwytanie nieuchwytnego
3.5. 2000 Nic chwytane w obraz
3.6. 2000 Drapieżność emocji
3.7. 2000 Strefa ciszy
3.8. 2000 Odwrócone drzewo
3.9. 2000 Pomniki dziedzictwa
3.10. 2001 Flaga Ziemi
3.11. 2001 Tożsamość z twarzą
3.12. 2001 Dwa plasterki miejsca
3.13. 2002 Rysowanie w przestrzeni
3.14. 2002 Warszawska księga szlaków codziennych
3.15. 2002 Książka z papieru marmoryzowanego
3.16. 2003 Drzewo życia
3.17. 2003 Słowo o Ziemi i o Wodzie
3.18. 2003 Szajning przedmiotu, czyli wędrówka buta
3.19. 2003 Książka Zatonia
3.20. 2004 Czytanie miasta
3.21. 2005 Księgi jarocińskie
3.22. 2005 Opowieść, której nigdy nie opowiem
3.23. 2009 Duchowe ubranka
3.24. 2011 Książki drapane
3.25. 2012 Książka o oczekiwaniach i dawaniu
3.26. 2012 Książka o świecie w Świeciu
3.27. 2013 Księga o przedłużaniu życia przedmiotów
3.28. 2014 Książka z lepów na rzeczywistość
3.29. 2014 Książka o odkrywaniu
3.30. 2014 Książka o linii życia
3.31. 2015 Idole ubóstwiane
3.32. 2015 Coś rajskiego i mojego
3.33. 2016 O szczęściu

Zakończenie

Bibliografia

Eugeniusz Józefowski

profesor sztuk plastycznych, pracuje na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Uprawia malarstwo, grafikę, rysunek, fotografię, ponadto tworzy książki artystyczne (ma w swoim dorobku ponad setkę unikatowych książek). Zajmuje się również warsztatami twórczymi przy kreacji wizualnej. Jest jednym z prekursorów edukacyjnego nurtu arteterapii w Polsce. Jego zasługą jest przeszczepienie formy warsztatu twórczego na grunt pedagogiki. Uprawia działalność naukową – realizuje badania nad doświadczeniem podmiotowym w sztuce. Jest autorem i współautorem monografii, podręczników akademickich oraz opracowań z zakresu edukacji artystycznej i arteterapii.


» arteterapia.pl »


prof. UHP, dr hab. Janina Florczykiewicz:

Autor koncentruje się na problematyce edukacyjnego wymiaru arteterapii, która w literaturze przedmiotu podejmowana jest incydentalnie (większość opracowań zawiera tematykę z zakresu arteterapii klinicznej). Proponuje nowatorskie ujęcie działań arteterapeutycznych jako form sztuki współczesnej opartej na idei partycypacji, eksponując przy tym zawarte w niej wartości i rolę procesu twórczego. Podejście to jest alternatywą dla ujęć rozwijanych na gruncie pedagogiki, w których rola sztuki zostaje spłycona poprzez sprowadzenie jej do użyczania technik plastycznych.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line