Strona główna | Psychologia, pedagogika | Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia
Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia
Autor: Przemysław Bąbel, Agnieszka Baran
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-7641-375-4
Data wydania: 2011
Liczba stron: 302/C5
Oprawa: miękka
Cena: 47,00 zł 42,30 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Książka jest jednocześnie poradnikiem metodologicznym i metodycznym. Z jednej bowiem strony Autorzy piszą o tym, jakie działania należy podjąć, żeby zaprojektować i przeprowadzić trening pamięci (metodologia), a z drugiej pokazują, jak to zrobić – jakie postawić sobie cele, jakie przekazać treści, jakimi metodami się posłużyć, jakie techniki i ćwiczenia wykorzystać (metodyka).

Oryginalność książki wyraża się w możliwości wykorzystania zawartych w niej treści w pracy zarówno z dziećmi, młodzieżą, jak i osobami dorosłymi i starszymi; zarówno w ramach placówek oświatowych (szkół, uczelni), instytucji kulturalnych i edukacyjnych (domy kultury, kluby, świetlice), jak i organizacji pozarządowych i firm szkoleniowych, realizujących projekty edukacyjne. Możliwe jest także samodzielne korzystanie z proponowanych ćwiczeń w celu podniesienia własnych możliwości pamięciowych.

Książka skierowana jest przede wszystkim do osób projektujących szkolenia – warsztaty pamięci i koncentracji uwagi dla różnych grup odbiorców. Prezentuje nie tylko różne ćwiczenia i techniki, ale sposoby ich wykorzystania podczas przygotowywania tego typu warsztatów.

Patroni medialni:

      

Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział 1. Pamięć i jej trening

1.1. Pamięć: natura i działanie
1.1.1. Różne rozumienia pamięci
1.1.2. Fazy i rodzaje pamięci
1.2. Metody wspomagania pamięci
1.2.1. Trening pamięci jako specyficzna forma wspomagania pamięci
 
Rozdział 2. Zasady wspomagania pamięci
 
Zasada 1. Koncentracja uwagi
Zasada 2. Porcjowanie informacji
Zasada 3. Powtarzanie
Zasada 4. Schodzenie na poziom semantyczny
Zasada 5. Uwzględnianie kolejności informacji
Zasada 6. Wykorzystywanie wyobraźni
Zasada 7. Odnoszenie do Ja
Zasada 8. Wzbudzanie emocji
Zasada 9. Robienie przerw
Zasada 10. Wykorzystywanie wskazówek
 
Rozdział 3. Projektowanie i realizacja trening u pamięci
 
3.1. Identyfikacja i analiza potrzeb treningowych
3.1.1. Identyfikacja potrzeb treningowych w zależności od rodzaju treningu
3.1.1.1. Zamknięty trening pamięci
3.1.1.2. Otwarty trening pamięci oraz trening pamięci realizowany w ramach projektu społecznego
3.1.2. Analiza potrzeb treningowych
3.2. Określanie celów treningu
3.3. Dobór treści i metod treningu
3.3.1. Dobór i selekcja treści
3.3.2. Układ treści treningowych
3.3.3. Dobór metod treningowych
3.4. Tworzenie scenariusza treningu
3.5. Organizacja treningu
3.5.1. Czas trwania treningu
3.5.2. Miejsce treningu
3.5.3. Pomoce i materiały szkoleniowe
3.6. Realizacja treningu
3.6.1 Prowadzący i uczestnicy treningu
3.6.2 Przebieg treningu pamięci
3.7. Ocena treningu
3.7.1. Poziom reakcji
3.7.2. Poziom uczenia się
3.7.3. Poziom zachowania
 
Rozdział 4. Katalog technik i ćwiczeń treningowych
 
4.1. Ćwiczenia integracyjne oraz przygotowujące do udziału w treningu pamięci
4.1.1. Pamięciowe ćwiczenia integracyjne
4.1.2. Ćwiczenia zwiększające motywację uczestników do udziału w treningu pamięci
4.1.3. Ćwiczenia aktywizujące
4.2. Ćwiczenia dotyczące prezentacji informacji o pamięci
4.3. Ćwiczenia koncentracji uwagi i innych jej aspektów
4.4. Techniki wspomagania pamięci
4.4.1. Ćwiczenia przygotowujące do prezentacji technik wspomagania pamięci
4.4.1.1. Ćwiczenia budowania skojarzeń
4.4.1.2. Ćwiczenia posługiwania się wyobrażeniami
4.4.1.3. Ćwiczenia posługiwania się piktogramami
4.4.2. Mnemotechniki
4.4.2.1. Rymowanka
4.4.2.2. Akronimy i akrostychy
4.4.2.3. Łańcuszek skojarzeń
4.4.2.4. Rzymski pokój
4.4.2.5. Systemy zakładkowe
4.4.3. Mapa myśli
4.4.4. Techniki opanowywania informacji z tekstów
4.4.5. Techniki zapamiętywania informacji o nowo poznanych osobach
 
Rozdział 5. Przykładowe scenariusze zajęć
 
5.1. Scenariusz zajęć wprowadzająco-integracyjnych
5.2. Scenariusz zajęć poświęconych technikom ułatwiającym uczenie się obcojęzycznych słówek
5.3. Scenariusz zajęć poświęconych mnemotechnice Łańcuszka skojarzeń
5.4. Scenariusz zajęć poświęconych mnemotechnice Rzymskiego pokoju
5.5. Scenariusz zajęć dotyczących tworzenia Map myśli
 
Bibliografia

Agnieszka Baran

pedagog, od ponad 2 lat związana z krakowskim Stowarzyszeniem Akademia Pełni życia prowadzącym zajęcia edukacyjne dla osób w średnim i starszym wieku. Pracuje jako koordynator projektów edukacyjnych oraz trener, m.in. prowadzi treningi pamięci dla osób starszych. Koordynator projektu, współautorka programu oraz trener międzynarodowych warsztatów „Memory training for seniors – through culture and diversity”. Uczestniczka szkoleń z zakresu projektowania i metodyki prowadzenia szkoleń.

Przemysław Bąbel

dr, jest psychologiem, adiunktem w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezesem Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej i członkiem Komisji Behawioralnych Uwarunkowań Żywienia Polskiej Akademii Nauk. Należy do Association for Behavior Analysis International oraz International Association for the Study of Pain. Jego zainteresowania naukowe obejmują mechanizmy działania placebo, ból, psychologię pamięci i uczenia się oraz psychologię edukacji. Autor wielu publikacji naukowych i popularnonaukowych. Jest redaktorem naukowym magazynu psychologicznego Charaktery oraz kwartalnika Style i Charaktery. Laureat Nagrody Prezesa PAN „Złoty Umysł – Mistrz Popularyzacji Wiedzy” 2008.

dr hab. Ewa Czerniawska, prof. UW:

Recenzowana praca jest skierowana do osób pragnących wspomagać funkcjonowanie pamięci innych ludzi, z uwzględnieniem różnych grup wiekowych i zawodowych (...). Autorzy dobrze dobrali materiał z bogatej wiedzy psychologicznej na temat procesów pamięci, zestawiając go głównie z uwagi na potrzeby praktyczne. Czytelnik otrzymuje wiedzę o charakterze praktycznym, stosunkowo łatwa do zastosowania. Autorzy z powodzeniem zawarli w krótkim tekście ważne prawidłowości dotyczące realizacji treningu pamięci (...). Bardzo dobrze opisano propozycje ćwiczeń warsztatowych, podając w sposób zorganizowany wszelkie niezbędne informacje, jak: cel, liczebność grupy, przewidywany czas niezbędny dla przeprowadzenia danego ćwiczenia, materiały czy opis przebiegu.

dr hab. Mariola Łaguna:

Książka „Trening pamięci" stanowi interesującą propozycje usystematyzowania teorii i praktyki treningów pamięci. Autorzy bardzo konsekwentnie zrealizowali pomysł przejścia od ogólnej wiedzy na temat pamięci i jej wspomagania oraz wiedzy na temat projektowania szkoleń do konkretnych wskazówek, w jaki sposób wykorzystać ja w projektowaniu treningów pamięci. Opierają się przy tym nie tylko na literaturze przedmiotu, ale także na własnym bogatym doświadczeniu. (...) Książka ta z pewnością będzie stanowiła bardzo użyteczna pomoc dla osób projektujących i realizujących treningi pamięci, a także dla trenerów prowadzących inne szkolenia adresowane do osób, u których dobra koncentracja uwagi oraz pamięć może decydować o efektywnym radzeniu sobie z zadaniami.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line