Strona główna | Psychologia, pedagogika | Strategie radzenia sobie z tremą w kształceniu muzycznym oraz w zawodzie muzyka
Strategie radzenia sobie z tremą w kształceniu muzycznym oraz w zawodzie muzyka
Autor: Urszula Bissinger-Ćwierz, Anna Antonina Nogaj redakcja naukowa
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-617-2
Data wydania: 2018
Liczba stron: 244/B5
Oprawa: miękka
Cena: 45,00 zł 40,50 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Trema stanowi najbardziej specyficzną trudność doświadczaną przez osoby podejmujące się praktycznego muzycznego wykonawstwa, zarówno na poziomie szkolnym, akademickim, jak i zawodowym. W książce Czytelnik znajdzie podstawowe informacje o strukturze procesu stresu scenicznego oraz wiele praktycznych wskazówek, jak sobie z nim poradzić, wraz ze szczegółowymi metodami i scenariuszami pozwalającymi na ich samodzielne zastosowanie.

Książka napisana została z myślą o koncertujących muzykach, aktywnych nauczycielach muzykach, animatorach edukacji muzycznej, studentach akademii muzycznych i wychowania muzycznego, starszych uczniach szkół muzycznych oraz rodzicach udzielających szeroko rozumianego wsparcia swoim uzdolnionym muzycznie dzieciom. Bez względu na rodzaj podejmowanej aktywności muzycznej (uczenie się, nauczanie, profesjonalne czy amatorskie wykonawstwo muzyczne) o zjawisku tremy warto mieć wiedzę, którą następnie można wykorzystywać w praktycznych strategiach postępowania pedagogicznego i wykonawczego.

W poszczególnych rozdziałach książki Czytelnik znajdzie odpowiedź na pytanie, jak skutecznie, dzięki zrozumieniu zjawiska tremy, okiełznać stres towarzyszący występom publicznym? Eliminując napięcia wynikające ze złego przygotowania i negatywnego postrzegania występów publicznych, Czytelnik-wykonawca będzie mógł odszukać/rozpoznać wiele osobistych zasobów, które pozwolą mu na stosowanie efektywnych metod psychologicznych, przygotowujących do pomyślnego występu publicznego.

Partner wydania:

Spis treści:

Urszula BISSINGER-ĆWIERZ, Anna Antonina NOGAJ
Wprowadzenie

Anna Antonina NOGAJ
Czy muzyka stresuje? Prawdy i mity o stresie w edukacji muzycznej

Część I. KRÓTKIE UZASADNIENIE TEORETYCZNE

Julia KALEŃSKA-RODZAJ
Trema: czym jest i jak powstaje? Definicje, zjawiska pokrewne, źródła

Jarosław MIRKIEWICZ
Trema – wybrane konteksty psychologiczne i terapeutyczne

Część II. ZAPOBIEGANIE TREMIE W KSZTAŁCENIU MUZYCZNYM

Urszula BISSINGER-ĆWIERZ
Opieka psychologiczna przed występami artystycznymi jako forma wsparcia uczniów szkół muzycznych i baletowych – projekt Centrum Edukacji Artystycznej

Barbara WOJTANOWSKA-JANUSZ, Mira KRUŻEL
Formy wsparcia w ramach opieki psychologicznej podczas przesłuchań makroregionalnych Centrum Edukacji Artystycznej

Anna BUKOWSKA-POSADZY
Objawy somatyczne w długotrwałym stresie u ucznia szkoły muzycznej   

Grażyna NAKONIECZNA-ZAKRZEWSKA
Radzimy sobie ze stresem – „Próba generalna”

Monika WELC
Trema – oddziaływanie poprzez pracę przygotowawczą

Justyna BALUK
Scenariusz warsztatów psychologicznych „Strach ma wielkie oczy: Jak poradzić sobie z tremą?”

Część III. WYBRANE STRATEGIE RADZENIA SOBIE Z TREMĄ DLA MUZYKÓW
 
Grażyna DRAUS
Trening Autorealizacji Artystycznej. Mentalne i fizyczne przygotowanie do funkcjonowania w zawodzie muzyka

Łukasz TARTAS
Trema a ćwiczenie uważności

Anna Antonina NOGAJ
Rola myślenia w procesie ćwiczenia

Aleksandra WOJTASZEK
Praca nad tremą w kontekście pracy wokalnej

Część IV. ZAMIAST ZAKOŃCZENIA  

WYBRANE PROPOZYCJE Z LITERATURY ANGLOJĘZYCZNEJ

Anna Antonina NOGAJ
Wygraj ze swoim strachem – 7 umiejętności zwiększających jakość występu publicznego według Dona Greene’a

Urszula BISSINGER-ĆWIERZ
Wykonawstwo muzyczne bez lęku według Geralda Klicksteina

Bibliografia
Notki o autorach

Urszula Bissinger-Ćwierz

doktor nauk humanistycznych, psycholog, pedagog-muzyk, nauczyciel dyplomowany, ekspert MEN, trener rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Pracuje w Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. Jej szczególne zainteresowania koncentrują się wokół poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego szkolnictwa artystycznego, problematyki wychowawczej i profilaktycznej szkół muzycznych, plastycznych i baletowych oraz aktywnej metodyki pracy nauczycieli. Jest aktywnym uczestnikiem konferencji naukowych ogólnopolskich i międzynarodowych. Prowadzi szeroką działalność szkoleniową, badawczą i publikacyjną. Jest autorką ponad 20 artykułów naukowych oraz trzech książek metodycznych: Aktywne działania przez sztukę. Chopinowskie inspiracje muzyczne (1999), Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą (2007), Psychopedagogiczne metody pracy z uczniem najmłodszym oraz uczniem ryzyka dysleksji w szkole muzycznej (2016).


Anna Antonina Nogaj

skrzypaczka i psycholog o specjalności psycholog muzyki. Pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Współpracuje z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy, gdzie obok dydaktyki prowadzi Poradnictwo Psychologiczne dla studentów. W Państwowym Zespole Szkół Muzycznych w Bydgoszczy pracowała jako psycholog szkolny, a aktualnie opiekuje się uczniami Klasy Talentów. Przez wiele lat prowadziła Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną CEA oraz pełniła funkcję redaktora Zeszytów Psychologiczno-Pedagogicznych Centrum Edukacji Artystycznej. Była także organizatorem pięciu Ogólnopolskich Konferencji Psychologiczno- Pedagogicznych Szkolnictwa Artystycznego. Notki o autorach 238 Jest autorką ponad 30 artykułów naukowo-badawczych lub popularno-naukowych w różnorodnych monografiach i czasopismach. Aktywnie uczestniczy w międzynarodowych konferencjach, gdzie prezentuje wykłady z dziedziny psychologii i pedagogiki muzycznej. Jej wykład internetowy o psychologii muzyki zaprezentowany w ramach konferencji TEDx obejrzało ponad 1200 internautów. W latach 2015–2017 współpracowała w charakterze wykładowcy z Akademią Muzyczną w Puli (Chorwacja). Prowadziła także zajęcia z zakresu psychologii muzyki w szkołach polonijnych w stanie Connecticut w USA. Poza pracą, jest kierownikiem kapeli i skrzypaczką w Zespole Pieśni i Tańca Ziemia Bydgoska, z którym koncertuje w kraju i za granicą. Za swoją działalność artystyczną otrzymała odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Prof. dr hab. Ewa Czerniawska:

Publikacja dotyczy ważnego zagadnienia i zdecydowanie jest potrzebna na rynku wydawniczym. (…) Problematyka stresu i tremy w warunkach ekspozycji społecznej, tak u młodych muzyków, rozpoczynających karierę, jak i u zawodowych muzyków, jest niezwykle ważna. Przybliżenie jej oraz dostarczenie praktycznych metod radzenia sobie z problemem, który może przekreślić szansę na sukces, ma duże znaczenie dla osób kształcących muzyków, rodziców młodych muzyków oraz zawodowych muzyków. (…) Książka może być szczególnie użyteczna dla nauczycieli na różnych etapach kształcenia muzycznego, nie wyłączając studiów wyższych, a także dla rodziców uczniów szkół muzycznych i czynnych zawodowo muzyków.

Mariusz Patyra, wirtuoz:

Bardzo wnikliwa analiza zjawiska zwanego tremą. Obowiązkowa pozycja na półkach nauczycieli, profesorów oraz opiekunów młodych talentów, a dla samych zainteresowanych doskonały poradnik. Książka daje szansę na ukształtowanie poczucia swojej wartości jako szczęśliwego artysty. Daje możliwość dostrzeżenia, że trema to zjawisko twórcze, będące początkiem wielkiej przygody oraz dzielenia się tym, co w nas najpiękniejsze.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line