Strona główna | Psychologia, pedagogika | Sposób na wagary. Jak radzić sobie z absencją uczniów?
Sposób na wagary. Jak radzić sobie z absencją uczniów?
Autor: Anna Oleszkowicz, Olga Bąk, Anna Cieślik
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-7641-249-8
Data wydania: 2010
Liczba stron: 139/B5
Oprawa: miękka
Cena: 35,00 zł 31,50 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Wiele osób: uczniów, nauczycieli i rodziców uważa, że wagary są zjawiskiem tak starym jak szkoła i nie można im zapobiec. Z pewnością w każdej szkole mogą zdarzyć się uczniowie, którzy z jakichś powodów opuszczają lekcje. Absencja szkolna jest jednak zjawiskiem, które nie bierze się znikąd, jest zawsze objawem tego, jak uczeń czuje się w szkole, na lekcjach, w grupie rówieśników, w domu rodzinnym, w innych relacjach pozaszkolnych oraz jak radzi sobie z obowiązkami edukacyjnymi. Ważne, aby nauczyciel trafnie rozpoznawał powody unikania szkoły i podejmował działania, które ograniczą skalę tego zjawiska u konkretnego ucznia. Przyjęcie pesymistycznej wizji – że wagary są i nic nie da się z tym zrobić, jest usprawiedliwieniem własnej bierności.

Zaproponowane w książce metody diagnozy i postępowania z uczniem wagarującym wymagają od nauczyciela otwartości na pracę niekonwencjonalnymi metodami i wyjścia poza schemat stereotypowych zachowań nadal dość często spotykanych w naszych szkołach.

Spis treści:

Wstęp
 
Rozdział 1. Mity i fakty – co wiemy, a czego nie wiemy o wagarach
 
Rozdział 2. „Dmuchać na zimne”, czyli co robić, aby właściwie zdiagnozować problem
 
Rozdział 3. „Nudzę się, więc mnie nie ma”, czyli wagary związane ze sposobem prowadzenia lekcji
 
Rozdział 4. „Strach ma wielkie oczy”, czyli wagary związane z unikaniem sprawdzianów
 
Rozdział 5. „Nie lubię swojej klasy”, czyli wagary związane ze złym samopoczuciem w grupie
 
Rozdział 6. „Nie płacz nad rozlanym mlekiem, tylko je posprzątaj” – jak reagować, kiedy dojdzie do wagarów
 
Rozdział 7. „Bo zupa była za słona…”, czyli wagary związane z sytuacją rodzinną
 
Rozdział 8. Współpraca z rodzicami i inne rozwiązania systemowe
 
Zakończenie
Bibliografia
Załączniki

Olga Bąk

dr psychologii, adiunkt w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu. Zajmuje się m.in.: problematyką zachowań agresywnych, zagadnieniami informacji zwrotnych w relacjach profesjonalnych (psycholog–pacjent, nauczyciel–uczeń) oraz zjawiskami tzw. dewiacji pozytywnej i maksymalizmu moralnego. Jest specjalistką I stopnia w zakresie psychologii klinicznej. Opublikowała 25 prac naukowych i popularnonaukowych. Prowadzi zajęcia dla studentów, nauczycieli i młodzieży ze szkół średnich z zakresu agresji i przemocy.

dr Ewa Sokołowska:

Czytelnik znajdzie w książce wiedzę o wagarach i opis działań nauczyciela, które mogą realnie im przeciwdziałać. (…) Publikacja ta nie tylko obiecuje, że będzie poradnikiem, ale z tej obietnicy wywiązuje się w 100 procentach.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line