Strona główna | Psychologia, pedagogika | Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 3
Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 3
Autor: Ewa Grudziewska redakcja naukowa
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-445-1
Data wydania: 2017
Liczba stron: 170/B5
Oprawa: miękka
Cena: 40,00 zł 36,00 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Książka łączy rozważania teoretyczne dotyczące oddziaływań socjoterapeutycznych z programami zajęć przeznaczonych dla konkretnych grup dzieci i młodzieży, borykających się na co dzień z różnego rodzaju trudnościami, które utrudniają funkcjonowanie psychospołeczne.

W części teoretycznej Czytelnik znajdzie tekst dotyczący etyki praktyki zawodowej, która jest wyznacznikiem profesjonalizmu osób zajmujących się pomaganiem dzieciom i młodzieży oraz materiał związany z prowadzeniem oddziaływań socjoterapeutycznych.

Część empiryczną książki rozpoczyna rozdział autorstwa Marty Witkowskiej przeznaczony dla uczniów klas pierwszych, którzy przejawiają trudności adaptacyjne w odniesieniu do nowej sytuacji (rozpoczęcie nauki w szkole) oraz grupy rówieśniczej. Program socjoterapeutyczny został wzbogacony o wybrane ćwiczenia z Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.

Rozdział autorstwa Anny Kowy i Joanny Warakomskiej przeznaczony jest dla dzieci w młodszym wieku szkolnym (6–7 lat) przejawiających trudności w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym. Autorki w szczególności zwróciły uwagę na rozwijanie umiejętności związanych z rozpoznawaniem, nazywaniem i wyrażaniem własnych emocji i potrzeb – w tym celu bohaterem każdych zajęć uczyniły postać Marsjanka, który towarzyszył dzieciom podczas wszystkich spotkań.

Ostatni z rozdziałów, którego autorkami są Dorota Niedźwiecka i Agnieszka Sybilska, adresowany jest do dzieci 10–12-letnich, przebywających w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, które mają trudności w rozwiązywaniu konfliktów oraz radzeniu sobie z agresją w konstruktywny sposób. Motywem przewodnim programu socjoterapeutycznego Autorki uczyniły mieszkańców Zwierzogrodu.

Publikacja ma umożliwić Czytelnikom znalezienie odpowiedzi na nurtujące ich pytania dotyczące etyki pracy socjoterapeutycznej (oraz grupowej). Ponadto ma wskazać na znaczenie superwizji dla osoby socjoterapeuty oraz stać się inspiracją do pracy z dziećmi i młodzieżą dla pedagogów, psychologów, nauczycieli, wychowawców z różnego typu placówek.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Profesjonalizm socjoterapeuty - prowadzenie zgodnej z zasadami etyki praktyki zawodowej
Marzena Rubaj

Rozdział 2. Superwizja w socjoterapii - z rozwiązaniami z systemu pomocy społecznej w tle
Maria Łuszczyńska

Rozdział 3. "Każdy z nas potrzebuje przyjaciela" - program socjoterapeutyczny dla uczniów klas pierwszych z problemami adaptacyjnymi z elementami Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Marta Witkowska

Rozdział 4. "Wyprawa w kosmos"  - program socjoterapeutyczny dla dzieci w młodszym wieku szkolnym przejawiających trudności w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym
Anna Kowa, Joanna Warakomska

Rozdział 5. "Przygoda w Zwierzogrodzie - możesz być tym, kim chcesz" - program socjoterapeutyczny dla dzieci w wieku szkolnym kształtujący umiejętności radzenia sobie z agresją oraz rozwiązywania konfliktów
Dorota Niedźwiecka, Agnieszka Sybilska

Ewa Grudziewska

adiunkt w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

dr hab. prof. APS Irena Jelonkiewicz-Sterianos:

(…) przygotowana książka jest kolejną (część 3), wartościową pozycją poszerzającą wiedzę o teoretycznych uwarunkowaniach socjoterapii. Równocześnie dostarcza sporą liczbę praktycznych rozwiązań problemów w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym dzieci i młodzieży. Tego typu publikacja może być cennym uzupełnieniem codziennej pracy socjoterapeutów, jak również inspiracją w realizacji całościowych programów lub wybranych elementów zaprezentowanych programów.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line