Strona główna | Psychologia, pedagogika | Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną. Nauczycielskie (de)konstrukcje
Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną. Nauczycielskie (de)konstrukcje
Autor: Marta Jurczyk
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-641-7
Data wydania: 2018
Liczba stron: 196/B5
Oprawa: miękka
Cena: 45,00 zł 40,50 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Książka w skłaniający do refleksji sposób pokazuje, w jakich systemach nauczyciele i terapeuci konstruują dyskurs seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. W jaki sposób reglamentują ich prawo do posiadania seksualności, do możliwości organizowania edukacji seksualnej czy też konstruowania profilaktycznych praktyk sterylizacyjnych. Tym samym – mimo deklaracji emancypacji i pracy podmiotowej – wzmacniają procesy marginalizowania osób z niepełnosprawnością intelektualną i deprywacją ich potrzeb – tak seksualnych, jak i społecznych.

Spis treści:

Wstęp
Wprowadzenie. Seksualność i niepełnosprawność – płaszczyzna intersekcjonalna
    
Rozdział 1. Seksualność w wybranych teoriach społecznych
    
Seksuologia i seksualność
Psychoanaliza
Marksizm
Feminizm
Konstruktywizm społeczny
Seksualność i ciało
 Ciało i konstruktywizm społeczny
 Ciało w teorii społecznej Michela Foucaulta
 Ciało w teorii socjologicznej Ervinga Goffmana
 Ciało w teorii społecznej Pierre’a Bourdieu
 Seksualność i władza
 Ciało i seksualność a władza
 Seksualność i kultura
 Seksualność – dyspozycje i pole wytwarzania władzy
Seksualność i niepełnosprawność
 Postrzeganie niepełnosprawności i dyskurs seksualności w pedagogice  specjalnej
 Dehumanizacja i orientalizacja seksualności osób z niepełnosprawnością
 Seksualność i queer
 Crip theory – w poszukiwaniu alternatywy?
    
Rozdział 2. Metodologiczne założenia badań własnych
    
Badania etnograficzne
 Zwrot interpretatywny w naukach społecznych
 Zwrot performatywny w badaniach społecznych
Badania dyskursywne
Ewolucja przedmiotu badań i problemu badawczego
 Przedmiot badań
 Problem badawczy i cel badań
 Strategia badań
Etnografia performatywna jako matryca metodologiczna wytwarzania i odtwarzania kultury
 Drama – terminy, pojęcia, metody
 Nieścisłości w terminologii dramy
 Etnografia performatywna i drama – odgrywanie rytuałów
Narzędzie badawcze oraz metoda gromadzenia danych
 Obserwacja uczestnicząca i wywiad grupowy
 Dobór i charakterystyka próby badawczej
Metoda analizy danych empirycznych
 Kwestie etyczne związane z partycypacyjnym modelem badawczym
    
Rozdział 3. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – typy formacji dyskursywnych i kategorie konstruowane przez dyskurs
    
Sposoby opracowania danych empirycznych
Rama eugeniczna
 Dyskurs „upośledzonego” rodzicielstwa
 Dyskurs (nie)zdolności
 Dyskurs reglamentacji potrzeb
 Dyskurs pozornej edukacji seksualnej
 Dyskurs eugeniczny
 Dyskurs społecznej troski
 Dyskurs milczącego profesjonalizmu
Rama podmiotowa
 Dyskurs poszukiwania podmiotowości
Kategorie konstruowane przez dyskurs

Rozdział 4. (Nie)pełnonormatywna seksualność – interpretacja wyników badań własnych
    
Przemoc jako kontrakt społeczny i warunek konstytucji, tego co wspólne
Biopolityka i życie (nie)pełnowartościowe
Fantazmat emancypacji
Strategie zbiorowej odpowiedzialności
    
Zakończenie
Bibliografia

Marta Jurczyk

doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Trenerka dramy pedagogicznej, edukatorka seksualna, zajmuje się problematyką seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną.


Prof. dr hab. Amadeusz Krause, Uniwersytet Gdański:

Autorka wnikliwie i z wrażliwością – zarówno badawczą, jak i społeczną, odsłania przed nami specyfikę dyskursywnego konstruowania przemocowych praktyk w obszarze seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną przez osoby pracujące w placówkach wychowawczych czy edukacyjnych. (…) Odważne eksploracje empiryczne Marty Jurczyk wychodzą daleko poza to, co deklaratywnie poprawne, odsłaniając niejednokrotnie pesymistyczny obraz organizowania życia osobom z niepełnosprawnością intelektualną.

Prof. dr hab. Agnieszka Gromkowska-Melosik, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu:

Przedmiotowa dysertacja rzuca nowe światło na konstruowanie dyskursu seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zaletą recenzowanej pracy jest brak moralizmu i dydaktyzmu, dzięki czemu czytelnik sam może nadawać znaczenia poszczególnym narracjom.

 Wstecz

Zobacz także

Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line