Strona główna | Psychologia, pedagogika | Scenariusze lekcji wychowawczych dla nauczycieli i wychowawców w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych
Scenariusze lekcji wychowawczych dla nauczycieli i wychowawców w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych
Autor: Maria Gudro-Homicka
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-349-2
Data wydania: 2017
Liczba stron: 281/B5
Oprawa: miękka
Cena: 50,00 zł 45,00 zł
Dostępność: 24 godziny
Materiały dodatkowe (20): Pobierz materiały dodatkowe

Poleć znajomemu

Do schowka

Książka stanowi propozycję 40 zajęć prowadzonych metodami aktywizującymi, w tym metodą dramy. Znakomita pomoc metodyczna dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

To praktyczny przewodnik po wartościach i problemach współczesnej młodzieży. Scenariusze dotyczą różnorodnej tematyki, takiej jak konflikty, agresja, zaniżona samoocena ucznia, odrzucenie, wybór drogi, mobbing, tolerancja, rozbita rodzina, patriotyzm, wiara. Wykorzystano w nich teksty piosenek, filmy, literaturę. Scenariusze mogą być realizowane na godzinach wychowawczych, lekcjach przygotowujących do życia w rodzinie, na języku polskim, historii czy warsztatach pozaszkolnych.

Patronat:


Lista załączników do pobrania z witryny internetowej wydawnictwa Difin http://www.ksiegarnia.difin.pl/strona/materialy-inne:

KARTA PRACY - Temat 3: O problemach współczesnej młodzieży. Inna wersja (s.31)
KARTA PRACY - Temat 4: Czy powinniśmy rozmawiać o przeszłości? (s.38)
KARTA PRACY - Temat 5: Ojczyzna Chopina jest moją ojczyzną (s.46)    
KARTA PRACY - Temat 6: Co znaczy dla mnie ojczyzna? (s.54)    
KARTA PRACY - Temat 7: Mój obowiązek wobec ojczyzny (s.62)    
KARTA PRACY - Temat 8: Być rycerzem to? (tradycje polskie) (s.69)    
KARTA PRACY - Temat 10: Czy można ochronić świat? (s.79)    
KARTA PRACY - Temat 11: Mój dom to? (s.86)    
KARTA PRACY - Temat 13: Mój ojciec jest dla mnie autorytetem, ponieważ? (s.98)
KARTA PRACY - Temat 14: Miłość matki jest ślepa? (s.103)    
KARTA PRACY - Temat 15: Współczesna szkoła - jaka jest? (s.107)    
KARTA PRACY - Temat 19: O różnych obliczach prawdy (s.128)    
KARTA PRACY - Temat 22: Czym jest dla człowieka miłość? (s.143)    
KARTY PRACY - Temat 24: O umiejętności słuchania (s.154)    
KARTA PRACY - Temat 27: Mobbing to? (s.169)
KARTA PRACY - Temat 29: Czy jestem odważna? Czy jestem odważny? (s.188)    
KARTA PRACY - Temat 32: Starość nie musi być przykra (s.206)    
KARTA PRACY - Temat 33: Uczę się ciebie i uczę. I wciąż cię jeszcze nie umiem (s.212)
KARTA PRACY - Temat 34: Rozważania o odpowiedzialności (s.217)    
KARTA PRACY - Temat 36: Wędrówką jedną życie jest człowieka - czy tylko? (s.229)

Spis treści:

Od autorki

Scenariusze zajęć

Rozpoznawanie problemów młodzieży

Temat 1: Czy to mój problem?
Temat 2: Czy mój świat jest dla mnie bezpieczny? O zagrożeniach
Temat 3: O problemach współczesnej młodzieży. Inna wersja

Moja Ojczyzna – duża i mała

Temat 4: Czy powinniśmy rozmawiać o przeszłości?
Temat 5: Ojczyzna Chopina jest moją ojczyzną
Temat 6: Co znaczy dla mnie ojczyzna?
Temat 7: Mój obowiązek wobec ojczyzny
Temat 8: Być rycerzem to… (tradycje polskie)
Temat 9: Czy człowiekowi potrzebna jest tradycja?
Temat 10: Czy można ochronić świat?

Problemy w domu

Temat 11: Mój dom to…
Temat 12: Współczesna rodzina – jaka?
Temat 13: Mój ojciec jest dla mnie autorytetem, ponieważ…
Temat 14: Miłość matki jest ślepa…

Problemy w szkole

Temat 15: Współczesna szkoła – jaka jest?
Temat 16: Zdarzyło się…

Wartości

Temat 17: Rozmawiać z drugim człowiekiem to wielka sztuka
Temat 18: O wykluczeniu społecznym
Temat 19: O różnych obliczach prawdy
Temat 20: Rewers to film o wyborach życiowych – czy tylko?
Temat 21: Moja droga – prosta czy kręta?
Temat 22: Czym jest dla człowieka miłość?

Konflikty wynikające z nieumiejętnej komunikacji

Temat 23: Kim są ludzie wokół mnie? Co dla mnie znaczą?
Temat 24: O umiejętności słuchania
Temat 25: Czy jestem asertywna? Czy jestem asertywny?

Problemy wynikające z braku etyki i wartości w życiu

Temat 26: Czym jest wolność dla współczesnego człowieka?
Temat 27: Mobbing to…
Temat 28: Proszę, odnoś się do mnie z szacunkiem
Temat 29: Czy jestem odważna? Czy jestem odważny?
Temat 30: Czym jest dla mnie sprawiedliwość?
Temat 31: O problemach ludzi starych
Temat 32: Starość nie musi być przykra
Temat 33: Uczę się ciebie i uczę. I wciąż cię jeszcze nie umiem
Temat 34: Rozważania o odpowiedzialności

Zrozumieć siebie

Temat 35: Nietykalni to film o…
Temat 36: „Wędrówką jedną życie jest człowieka” – czy tylko?
Temat 37: Kim jestem? Czy potrafię się zaprezentować?
Temat 38: Problemy związane z dorastaniem
Temat 39: W obliczu nieszczęścia
Temat 40: Jak oceniać swoje możliwości i zachowanie?

Drama jako metoda wychowania

Bibliografia

Maria Gudro-Homicka

nauczycielka z 42-letnim stażem nauczycielskim "przy tablicy". Inspektor oświaty, starszy wizytator, konsultant metodyczny, egzaminator, rzeczoznawca ds. opiniowania podręczników szkolnych przy MEN. Członek Zespołu Etyki Słowa, edukator dramy edukacyjnej, wykładowca na studiach podyplomowych. Autorka kilkunastu podręczników metodycznych dla nauczycieli z języka polskiego i dramy. Przewodnicząca Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów (SNaP), od 16 lat członek Towarzystwa Naukowego im. A. Mickiewicza, w tym przez cztery lata członek Zarządu. Od sześciu lat członek Komisji Rewizyjnej w Towarzystwie Przyjaciół Dzieci Ulicy "Przywrócić Dzieciństwo". Angażuje się społecznie w udzielanie pomocy materialnej i edukacyjnej dla dzieci z rodzin dotkniętych niedostatkiem i społecznie niedostosowanych. Za działalność społeczną i edukacyjną odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej i odznaczeniem "Zasłużony dla Kultury Polskiej".


Aleksandra Charążka, pedagog, trener ART, trener grupowy, nauczyciel wychowania do życia w rodzinie:

Walorem książki […] jest dobór tematyki scenariuszy. Obejmują one szeroki zakres wartości i stanowią cenny materiał do rozważań dla współczesnego nauczyciela, a zwłaszcza dla nauczyciela wychowawcy. W dzisiejszym świecie nowinek technologicznych, zaniku kontaktów personalnych między ludźmi, braku czasu na rozmowę w rodzinie tym istotniejsze wydają się być pozycje poruszające tematy ważne. Niewiele jest na rynku wydawniczym prac z dziedziny wychowania, dotyczących kwestii etycznych w wychowaniu młodego człowieka. Co istotne – publikacja nie jest książką teoretyczną, ale wprowadza w świat wartości w sposób niejako praktyczny, warsztatowy, co tym bardziej może trafić do młodego człowieka.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line