Strona główna | Psychologia, pedagogika | Rysunek dziecka. Badania porównawcze Polska-USA. Wskazania do arteterapii
Rysunek dziecka. Badania porównawcze Polska-USA. Wskazania do arteterapii
Autor: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-7930-518-6
Data wydania: 2014
Liczba stron: 154/B5
Oprawa: miękka
Cena: 42,00 zł 37,80 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka


W publikacji dokonano charakterystyki rozwoju rysunkowego dziecka w wieku od 8 do 11 lat. Analizowano prace rysunkowe dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną z Polski i z USA. W rysunku opisano rozwój kształtu postaci ludzkiej, ptaka i psa. Ponadto przedstawiono rozwój widzenia przestrzennego, dynamikę ruchu, proporcje oraz typ ustawienia rysowanych form. Badania te zostały przeprowadzone w placówkach państwowych oraz prywatnych w Polsce i w USA.

Na podstawie zebranego materiału rysunkowego oraz charakterystyki rozwoju intelektualnego dziecka przedstawiono autorski program arteterapeutyczny – Program stymulowania rozwoju osobowego dziecka. Publikacja została zilustrowana pracami dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną, typowymi dla faz jego rozwoju. Przedstawiono również prace plastyczne dzieci przed i po procesie terapeutycznym z wykorzystaniem sztuk plastycznych: arteterapii, biblioterapii, muzykoterapii. Wskazano możliwości wykorzystania potencjału twórczego dziecka.

Pozycja ta jest pierwszą w Polsce monografią opisującą rysunek dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz arteterapię jako formę wspomagania rozwoju.

Spis treści:
 
WPROWADZENIE
   
1. TWÓRCZOŚĆ OKRESU IDEO- I FIZJOPLASTYCZNEGO

 
1.1. Obszary badań twórczości plastycznej dziecka
1.2. Etapy rozwoju twórczości plastycznej dzieci w okresie ideoplatyki
1.3. Koncepcje pojęcia „bazgrota” – rozważania teoretyczno-badawcze
1.4. Koncepcje pojęć „głowonóg” i „głowotułów” – rozważania teoretyczno-badawcze
1.5. Analiza pojęcia „schemat”
1.6. Analiza kształtu, form kompozycji i sposobów wyrażania przestrzeni na płaszczyźnie obrazu
1.7. Związek między poziomem rozwoju intelektualnego i twórczości plastycznej dzieci
   
2. NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA – ANALIZA POJĘCIA

 
2.1. Niepełnosprawność intelektualna oraz mechanizmy warunkujące jej powstawanie
2.2. Definicje i stopnie niepełnosprawności intelektualnej
2.3. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej
2.4. Testy psychologiczne w pomiarach niepełnosprawności intelektualnej
2.5. Ogólna charakterystyka dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
2.6. Wpływ niepełnosprawności intelektualnej na twórczość plastyczną dziecka
   
3. PROGRAM BADAŃ

 
3.1. Cele badawcze
3.2. Problemy i hipotezy
3.3. Zmienne kontrolowane
3.4. Prezentacja metody badawczej
3.4.1. Analiza wytworów plastycznych
3.5. Osoby badane i przebieg badań
3.5.1. Opis terenu badań
3.5.2. Charakterystyka badanych grup
3.5.3. Technika przeprowadzenia badań
   
4. ANALIZA STATYSTYCZNA WYNIKÓW BADAŃ
 
4.1. Kryteria i zasady analizy
4.2. Analiza ogólna materiału empirycznego
4.2.1a. Ewolucja kształtu
4.2.1b. Proporcje – dynamika ruchu
4.2.1c. Rysunek postaci ludzkiej – ujęcie en face
4.2.1d. Rysunek postaci psa i ptaka – ujęcie głowa i tułów profilem
4.2.1e. Rysunek postaci psa i ptaka – detale
4.2.2a. Perspektywa – układ pasowy
4.3a. Kompozycja
4.4a. Faza schematu uproszczonego a typowa figura realistyczna
4.4b. Proporcje a elementy ruchu
4.4c. Ujęcie postaci ludzkiej, postaci psa i postaci ptaka
4.4d. Rysunek postaci psa i postaci ptaka – detale
4.4e. Rysunek ulicy – przestrzeń, kompozycja
4.5a. Różnice między grupami narodowymi – rysunek postaci ludzkiej, psa i ptaka
4.5b. Różnice między grupami narodowymi we wszystkich rysunkach – proporcje, dynamika ruchu
4.5c. Różnice między grupami narodowymi w rysunku postaci ludzkiej i w ujęciu sylwetki
4.5d. Różnice między grupami narodowymi w rysunku postaci psa i postaci ptaka
4.5e. Różnice między grupami narodowymi w rysunku postaci psa i postaci ptaka – liczba detali
4.5f.  Różnice między grupami narodowymi w rysunku ulicy – przestrzeń
4.5g. Różnice między grupami narodowymi w rysunku ulicy – kompozycja
4.6a. Różnice narodowe w rysunku postaci ludzkiej, postaci psa i postaci ptaka – norma intelektualna
4.6b. Różnice między grupami narodowymi w rysunkach – proporcje, dynamika ruchu
4.6c. Różnice między grupami narodowymi w rysunku postaci ludzkiej – ujęcie sylwetki
4.6d. Różnice między grupami narodowymi w rysunku postaci psa i ptaka
4.6e. Różnice między grupami narodowymi w rysunku psa i ptaka – liczba detali
4.6f.  Różnice między grupami narodowymi w rysunku ulicy – przestrzeń
4.6g. Różnice między grupami narodowymi w rysunku ulicy – kompozycja
Podsumowanie
 
5. ARTETERAPIA – WSKAZANIA DO TERAPII
 
5.1. Arteterapia
5.1.1. Techniki i metody arteterapii
5.1.2. Techniki plastyczne stosowane w procesie twórczym
5.1.3. Efektywność arteterapii
5.2. Arteterapia w pracy z jednostką niepełnosprawną intelektualnie
5.3. Tematyka sesji arteterapeutycznych – program autorski
5.3.1. Opis grupy terapeutycznej
5.3.2. Ogólne zalecenia do arteterapii ze szczególnym wskazaniem
5.3.3. Wskazania i zalecenia do arteterapii
5.4. Plan arteterapii
5.5. Arteterapia – opis wybranych sesji arteterapeutycznych
5.5.1. Warsztat arteterapeutyczny – sztuki wizualne
5.5.2. Warsztat arteterapeutyczny – biblioterapia
5.5.3. Warsztat arteterapeutyczny – muzykoterapia
   
BIBLIOGRAFIA
  

Aleksandra Chmielnicka-Plaskota

psycholog twórczości, arteterapeuta MSCZ, kierownik Pracowni terapii przez sztukę Instytutu Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Kierownik Centrum „Pałacyk nad Utratą” MSCZ, stanowiącego zaplecze arteterapeutyczne szpitala. Aktywność: sztuki wizualne, teoria i praktyka arteterapii. Wiceprezes Towarzystwa „Amici di Tworki”, przewodnicząca Sekcji Naukowej Arteterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, kurator programów edukacyjnych.



 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line