Strona główna | Psychologia, pedagogika | Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych i dzieci
Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych i dzieci
Autor: Magdalena Błażek, Aleksandra Lewandowska-Walter
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-534-2
Data wydania: 2017
Liczba stron: 318/B5
Oprawa: miękka
Cena: 68,00 zł 61,20 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Książka przybliża specyfikę sytuacji rozwodowej rozumianej jako procesu przebiegającego w trzech fazach: okresu nasilonego konfliktu małżeńskiego poprzedzającego decyzję o rozstaniu, okresu formalnego rozwodu oraz okresu porozwodowego cechującego się licznymi zmianami i wymagającego adaptacji do nich. W każdym z tych okresów ukazano problemy i trudności z perspektywy dorosłych i dzieci z uwzględnieniem modeli wyjaśniających ich funkcjonowanie oraz efektywność procesów adaptacyjnych.

Autorki opisały problemy istotne z perspektywy osób zajmujących się zarówno diagnozą, jak i pomaganiem rodzinom w sytuacji okołorozwodowej, w tym uwaga poświęcona została trudnościom wynikającym ze współczesnych przemian rodziny (rozwód w rodzinie przebywającej na migracji i powrót części rodziny do kraju; rekonstrukcja systemu rodzinnego przed formalnym orzeczeniem rozwodu itp.).

Książka zainteresuje profesjonalistów (psychologów, pedagogów, prawników, sędziów, mediatorów, terapeutów), ale poprzez swoją praktyczną formę (opisy przypadków, wskazówki zawarte w ramkach dotyczące rozumienia zachowań i postępowania w różnych sytuacjach) może być również przydatna dla dorosłych znajdujących się w sytuacji rozwodu i poszukujących pomocy dla siebie i swoich dzieci.

Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział 1.  Czy małżeństwo ma szanse na przetrwanie?

Modele powodzenia związku
Czynniki związane z powodzeniem i niepowodzeniem związku, modele wyjaśniające

Rozdział 2. W co grają małżonkowie? Relacja jako gra

W co grają małżonkowie?
Dlaczego małżeństwa prowadzą gry i o co grają?
Czy dzieci biorą udział w grze?
Czy warto grać dalej?

Rozdział 3. Dlaczego się rozstajemy? Socjodemograficzne i psychologiczne uwarunkowania rozwodu

Rozwód w perspektywie psychologicznej
Rozwód a zdrowie psychiczne i fizyczne
Czynniki indywidualne jako predyktory rozstania

Rozdział 4. Jak nieporozumienia w rodzinie wpływają na dorosłych i dzieci? Typy i konsekwencje konfliktów

Typy konfliktów
Konflikt konstruktywny
Konflikt destrukcyjny
Konflikt cichy
Reagowanie dziecka na konflikt rodziców
Konsekwencje konfliktu rodzicielskiego dla funkcjonowania dziecka
Problemy internalizacyjne i eksternalizacyjne
Umiejętności społeczne i funkcjonowanie szkolne
Przyszłe relacje dziecka

Rozdział 5. Czy istnieje klątwa rozwodu? Międzypokoleniowy przekaz wzorca związku

Transmisja umiejętności interpersonalnych
Transmisja wzorca umowy małżeńskiej
Nieświadome umowy małżeńskie
Rodzina pochodzenia jako źródło przekonań o relacjach
Czy musimy poddawać się „klątwie”?

Rozdział 6. Jak się rozstajemy? Fazy rozpadu relacji małżeńskiej

Fazy rozpadu związku
Narracja w rozwodzie

Rozdział 7. Co przeżywają dzieci? Konsekwencje rozstania rodziców

Sytuacja psychologiczna dziecka w sytuacji rozwodu
Objawy występujące u dziecka
Co dalej z dziećmi?

Rozdział 8. Co pomaga dzieciom przetrwać kryzys rodzinny?
 
Czynniki wspomagające rozwój dziecka
Czynniki indywidualne a adaptacja do rozwodu
Płeć
Wiek
Temperament i osobowość dziecka
Inne zmienne osobowościowe
Czynniki rodzinne
Czynniki społeczne
Zjawisko rezyliencji u dzieci po rozwodzie
Stadia przystosowania dziecka do sytuacji rozwodu

Rozdział 9. Konflikt małżeński czy rodzicielski?  

Przejście od więzi w parze do więzi w parze rodziców
Współpraca jako wyzwanie dla rodziców po rozwodzie
Trudności wychowawcze – przed czy po rozwodzie?
Formy wsparcia dla rodziców

Rozdział 10. Co jest ekstremalnie trudne dla dzieci?

Konsekwencje oddzielenia dziecka od rodzica

Rozdział 11. Co myśli i jak odczuwa rozstanie rodziców dziecko? Plan rodzicielski jako wyzwanie

Plan rodzicielski a rozumienie przez dzieci upływu czasu i rytmu kontaktów  
oraz przeżywanie rozłąki z rodzicem
Czas
Rytm noclegów i opieki nad małymi dziećmi
Opór wobec kontaktu z drugim rodzicem

Rozdział 12. Jaki model opieki wybrać? Droga do współrodzicielstwa

Rozdział 13. Kim jest rodzic–stróż? Sytuacje trudne dla rodziców

Rozdział 14. Jakie znaczenie mają dziadkowie i rodzeństwo? Więzi, w których tkwi siła

Rodzeństwo
Dziadkowie

Rozdział 15. Jak przeżyć utraty i przygotować się na zmiany? Gdy koniec ma szanse stać się początkiem nowego

Rozwód jako strata
Czy kobiety i mężczyźni tak samo radzą sobie z utratami?
Jak dzieci przeżywają utraty?
Czas na nowe relacje

Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis ramek

Magdalena Błażek

psycholog, doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, adiunkt w Zakładzie Psychologii Osobowości i Psychologii Sądowej Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie prowadzi wykłady z Psychologii Osobowości, Diagnozy osobowości człowieka dorosłego oraz Diagnozy rodziny dysfunkcyjnej. Obszar zainteresowań to: psychologia osobowości, opiniowanie sądowo-psychologiczne, diagnoza osobowości, a w szczególności osobowościowe korelaty funkcjonowania człowieka i rodziny w doświadczaniu kryzysów normatywnych i nienormatywnych. Jest autorką ponad 60 publikacji z zakresu psychologii osobowości oraz psychologii sądowej i psychologii rodziny. W pracy naukowej koncentruje się na pogłębieniu wiedzy o dynamice relacji międzyludzkich, w tym o funkcjonowaniu systemów rodzinnych w sytuacji kryzysu oraz rozwoju praktyki diagnostycznej, projektowaniu nowych, autorskich metod diagnostycznych oraz opracowaniu wytycznych do dalszej pracy klinicznej psychologów opiniujących w sprawach sądowych. Uczestniczyła w pracach zespołu merytorycznego, który opracowywał standardy opiniowania w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. Jest praktykiem z wieloletnim doświadczeniem - biegłym sądowym. Przez 25 lat była pracownikiem Rodzinnego Ośrodka Diagnostyczno-Konsultacyjnego w Gdańsku (wcześniej w Sopocie), a od 2005 do 2016 roku kierownikiem tej placówki.


Aleksandra Lewandowska-Walter

psycholog, doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, adiunkt w Zakładzie Badań nad Rodziną i Jakością Życia w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się problematyką relacji w rodzinie w sytuacji kryzysowej w ujęciu teorii systemowych. Autorka publikacji monograficznych, artykułów oraz narzędzi diagnostycznych dotyczących m.in. więzi uczuciowych dzieci z rodzicami doświadczającymi konfliktu małżeńskiego oraz relacji w rodzinie i pomiędzy rodzeństwem w sytuacji rozłąki z rodzicem. Jest członkiem polskich i międzynarodowych stowarzyszeń naukowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w opiniowaniu w sprawach rozwodowych. Prowadzi konsultacje dla par i rodzin w ujęciu systemowym.


 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line