Strona główna | Psychologia, pedagogika | Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej
Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej
Autor: Marta Kulesza
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-297-6
Data wydania: 2017
Liczba stron: 156/B5
Oprawa: miękka
Cena: 42,00 zł 37,80 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Oddana do rąk czytelników książka jest próbą wszechstronnego zinterpretowania, a także zakorzenienia terminu zasoby rodzinne w polskiej pedagogice, zwłaszcza w pedagogice społecznej.

Termin zasoby rodzinne wiąże się z humanistycznym spojrzeniem na drugiego człowieka, podkreśleniem jego potencjałów, predyspozycji, sprawczości. Zasoby rodzinne w praktyce psychopedagogicznej należy traktować jako zmianę perspektywy postrzegania z perspektywy patogenetycznej skoncentrowanej wokół czynników stresogennych na perspektywę zmiany, sprawczości – całościowość postrzegania.

Przyjęcie pojęcia zasoby rodzinne powoduje, że w centrum relacji specjalista–rodzina ważne jest uchwycenie niepowtarzalności, subiektywności, funkcjonalności danego systemu rodzinnego, czyli dogłębne jego poznanie. Przedmiotem niniejszej książki jest teoretyczna specyfikacja i usytuowanie zasobów rodzin - nych wśród pojęć bliskoznacznych, określenie ich korzeni metateoretycznych. W tym obszarze kluczowe jest również wypracowanie spójnej klasyfikacji zasobów rodzinnych i modelu pracy psychopedagogicznej w oparciu o nie.

Spis treści:

Wstęp
   
Rozdział 1. „Zasoby rodzinne” – status teoretyczno-empiryczny pojęcia
   
1.1. Wprowadzenie
1.2. Definiowanie zasobów rodzinnych
1.2.1. Kategoria „zasoby” i „zasoby rodzinne”
1.2.2. Zasoby rodzinne a pojęcie „resilience”
1.2.3. Zasoby rodzinne a pojęcie „empowerment”
1.2.4. Zasoby rodzinne a pojęcie kapitału społecznego/kapitału ludzkiego
1.2.5. Zasoby rodzinne a pojęcie sił społecznych
1.3. Rodzaje zasobów rodzinnych
1.4. Amerykańskie i niemieckie badania zasobów rodzinnych
   
Rozdział 2. Teoretyczne i empiryczne modele zasobów rodzinnych
   
2.1. Wprowadzenie
2.2. Model konstruktywistyczny
2.3. Perspektywa socjoekologiczna
2.4. Konstruktywistyczna i socjoekologiczna koncepcja badawcza
2.5. Badanie przez działanie jako koncepcja badań i działań
   
Rozdział 3. Zasoby rodzinne w diagnostyce psychopedagogicznej i poradnictwie wychowawczym
   
3.1. Wprowadzenie
3.2. Tradycyjne ujęcie diagnostyki psychopedagogicznej i poradnictwa wychowawczego – diagnoza negatywna
3.3. Współczesne podejście do diagnostyki psychopedagogicznej i poradnictwa psychopedagogicznego – diagnoza pozytywna
3.4. Wybrane modele poradnictwa i diagnostyki psychopedagogicznej opartego na zasobach rodzinnych
3.4.1. Model poradnictwa psychopedagogicznego opartego na zasobach Franza Nestmanna
3.4.2. Integracyjna teoria zasobów Hilariona Petzolda
3.4.3. Teoria zachowania zasobów Stevana Hobfolla
3.4.4. Coaching rodzinny
   
Rozdział 4. Zasoby i brak zasobów – rodzinne radzenie sobie z trudnością – studia przypadków
   
4.1. Wprowadzenie
4.2. Operacjonalizacja pojęcia „zasoby rodzinne” w badaniach własnych
4.3. Studium przypadku jako przykład oddziaływań na zasobach rodzinnych
4.3.1. Ogólna charakterystyka prowadzonej rodziny
4.3.2. Wyniki w teście MSEI
4.3.3. Analiza zasobów rodzinnych – opis i charakterystyka
4.3.4. Zasoby wewnętrzne osobiste
4.3.5. Zasoby wewnętrzne systemowe
4.3.6. Zasoby wewnętrzne materialne
4.3.7. Zasoby zewnętrzne nieformalne
4.3.8. Zasoby zewnętrzne formalne
4.4. Rozwój rodziny w procesie pracy w oparciu o model poradnictwa wykorzystującego zasoby rodzinne
4.5. Korzyści z metody studium przypadku
   
Rozdział 5. Wnioski i rekomendacje do modelu pracy opartej na wykorzystaniu zasobów rodzinnych
   
Dopowiedzenie
   
Bibliografia

Marta Kulesza

dr, psycholog, psychoterapeuta integracyjny, pedagog, coach rodzinny, trener. Pracownik naukowo-dydaktyczny Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Członek Zarządu Stowarzyszenia KARAN. Wieloletni praktyk w obszarze psychoterapii z osobami dorosłymi, rodzinami oraz z młodzieżą uzależnioną od substancji psychoaktywnych oraz jej otoczeniem, szkoleniowiec z zakresu realizacji programów profilaktycznych, komunikacji interpersonalnej oraz diagnozy psychopedagogicznej. (Współ)autor, konsultant oraz realizator licznych programów profilaktycznych w środowisku lokalnym.


prof. dr hab. Krystyna Ostrowska:

Przedstawiony w recenzowanej pozycji książkowej problem teoretyczno-empiryczny i praktyczny odnoszący się do podnoszenia jakości funkcjonowania rodziny i stymulowania rozwoju jej członków ku najefektywniejszemu wykorzystaniu potencjałów, z jakimi każdy człowiek przychodzi na świat jest niezwykle ważny w dzisiejszych czasach określanych jako niosących wiele zagrożeń, z którymi musi się zmierzyć każdy indywidualnie, ale któremu społeczeństwo winno także określoną pomoc specjalistów. Można powiedzieć, że tę właśnie ideę da się zidentyfikować, czytając recenzowaną książkę przygotowaną do druku. Prześledzenie w ujęciu historycznym tego, co może być pozytywnym fundamentem zmiany w całej rodzinie, określanej jak dotąd niewydolną, patologiczną, wykluczoną i ukazanie teoretycznego modelu, który pozwala ewidencjonować te zasoby oraz braki, to nowy impuls dla wszystkich teoretyków zajmujących się rodziną, ale nie tylko, gdyż model ten można rozciągnąć na różne grupy społeczne, mniejsze lub większe np. klasę szkolną, środowisko koleżeńskie, grupy zainteresowań, drużyny sportowe czy harcerskie.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line