Strona główna | Psychologia, pedagogika | Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka 50% rabatu
Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka 50% rabatu
Autor: Grażyna Wąsowicz-Kiryło
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-7251-900-9
Data wydania: 2008
Liczba stron: 184/B5
Oprawa: miękka
Cena: 45,00 zł 22,50 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Czy kobiety potrzebują więcej pieniędzy niż mężczyźni? Dlaczego decyzje finansowe nie są perfekcyjnie racjonalne i czy ludzie są tego świadomi? Do czego służą pieniądze i dlaczego stanowią podłoże konfliktów? To tylko nieliczne z pytań, na które Czytelnik znajdzie odpowiedź w publikacji.

Książka zawiera prezentację naukowych prac psychologicznych, drążących temat znaczenia pieniędzy w życiu jednostek. Książka może stanowić podręcznik przydatny w procesie kształcenia studentów nauk społecznych (np. psychologii, socjologii, zarządzania, ekonomii). Koncentracja na psychologicznych prawidłowościach, z pominięciem szczegółów metodologicznych opisywanych badań, czyni ją także przystępną lekturą dla wszystkich osób zajmujących się zawodowo zachowaniami finansowymi i/lub prywatnie zainteresowanych ich lepszym zrozumieniem.

Spis treści:

Od Autorki

Wprowadzenie. Definicja psychologii finansowej
 
1. Ekonomia Behawioralna i Psychologia Ekonomiczna
2. Finanse Behawioralne
3. Psychologia Finansowa
 
Rozdział 1. Krótka historia pieniądza i rozważań poświęconych jego genezie, funkcjom i istocie
 
1. Skąd wziął się pieniądz?
2. Co to jest pieniądz?
3. Ekonomiczne funkcje pieniądza
4. Istota pieniądza
 
Rozdział 2. Pieniądz w psychologii
 
Wprowadzenie. Koncepcje psychologiczne człowieka a definicje i rola pieniądza w życiu jednostek
1. Koncepcja psychodynamiczna – pieniądz jako symbol
2. Koncepcja behawiorystyczna – pieniądz jako nagroda
3. Koncepcja poznawcza – pieniądz jako przedmiot procesów myślowych
3.1. Nabywanie wiedzy o pieniądzu – socjalizacja ekonomiczna
3.1.1. Fazy rozwoju wiedzy o pieniądzu
3.1.2. Rola rodziców w socjalizacji ekonomicznej
3.1.2.1. Zachowania finansowe rodziców jako wzorzec
3.1.2.2. Działania edukacyjne podejmowane przez rodziców: kieszonkowe i rozmowy
3.1.3. Programy i publikacje edukacyjne
3.2. Subiektywna percepcja pieniądza
3.2.1. Typowe egzemplarze pieniądza
3.2.2. Subiektywna percepcja znaczeń pieniądza
3.2.3. Subiektywna wartość pieniędzy
3.3. Decyzje finansowe
3.3.1. Piramida zachowań finansowych
3.3.2. Ryzyko decyzji finansowych
3.3.3. Racjonalność decyzji finansowych
3.3.3.1. Etapy rozważań o racjonalności decyzji
3.3.3.2. Zachowania decydentów pod wpływem przyjętej perspektywy
3.3.3.3. Zachowania decydentów związane z szacowaniem prawdopodobieństw
 
Rozdział 3. Postawy wobec pieniędzy
 
1. Zróżnicowanie stosunku wobec pieniędzy – typologie
1.1. Tradycja freudowska i podejście psychoterapeutyczne
1.2. Poradnictwo finansowe
1.3. Segmentacje marketingowe
2. Zróżnicowanie postaw wobec pieniędzy – wymiary i metody pomiaru
2.1. Postawy wobec pieniędzy – badania zachodnie
2.2. Postawy wobec pieniędzy – badania polskie
3. Determinanty i korelaty postaw wobec pieniędzy
3.1. Socjalizacja i płeć
3.2. Cechy biologiczne, temperamentalne i osobowościowe
3.3. Cechy funkcjonowania poznawczego
3.4. Preferencje wartości
4. Postawy wobec pieniędzy a decyzje i zachowania finansowe
4.1. Usługi bankowe, inwestowanie i oszczędzanie
4.2. Promocyjne i lojalnościowe działania marketingowe
4.3. Podatki
5. Wspólny worek czy niezależność? Konflikty na tle pieniędzy, terapia i poradnictwo finansowe
5.1. Konflikty na tle pieniędzy
5.2. Terapia finansowa
5.3. Poradnictwo finansowe
 
Rozdział 4. Czy pieniądze dają szczęście?

1. Dochód a dobrostan
2. Postawy wobec pieniędzy a dobrostan
3. Materializm a szczęście – psychologiczne funkcje pieniędzy i posiadania
4. Lepiej być towarzyskim, radosnym i... bogatym – wnioski końcowe

Bibliografia

Grażyna Wąsowicz-Kiryło

doktor nauk humanistycznych, adiunkt na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Kieruje pierwszą w Polsce specjalizacją Psychologia Ekonomiczna, kształcącą studentów i studentki psychologii w zakresie zachowań konsumenckich i finansowych, reklamy i badań marketingowych. Stypendystka TEMPUS oraz Fundacji im. A. i T. Ginsbergów. Członkini Akademickiego Stowarzyszenia Psychologii Ekonomicznej, The International Association for Research in Economic Psychology oraz The Association for Consumer Research. Jej zainteresowania naukowe obejmują problematykę decyzji finansowych, a także zachowań konsumenckich w obszarze marketingowych działań lojalnościowych i promocyjnych. Jest autorką artykułów naukowych i popularnonaukowych z tego obszaru.


 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line