Strona główna | Psychologia, pedagogika | Ojcowie Kościoła a pedagogika. Studium antropologiczne
Ojcowie Kościoła a pedagogika. Studium antropologiczne
Autor: Sławomir Chrost
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-560-1
Data wydania: 2018
Liczba stron: 186/B5
Oprawa: miękka
Cena: 40,00 zł 36,00 zł
Dostępność: 2018-02-23

Poleć znajomemu

Do schowka

Publikacja odpowiada na podstawowe pytania antropologiczne w świetle nauczania wybranych Ojców Kościoła, tzn. Św. Grzegorza z Nyssy, Św. Jana Chryzostoma i Św. Augustyna. Przedmiotem badań jest antropologia wybranych Ojców Kościoła oraz korespondująca z nią pedagogika, określana mianem „pedagogii osoby”. Celem jest przypominanie nauki Ojców, aby znać fundament, na którym można budować pedagogikę personalistyczną w nurcie katolickim i bez którego nie można i nie należy rozwijać pedagogiki w tej perspektywie. Zamierzeniem jest też wskazanie na fakt, że nie sposób zrozumieć człowieka i poznać prawdy o osobie ludzkiej bez odniesienia do wymiaru metafizycznego i religijnego. Wreszcie ważne staje się wskazanie, na fundamencie zalecanym przez antropologię Ojców, wniosków na przyszłość.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Zagadnienia wstępne

Hermeneutyka jako podstawowa metoda w pedagogice religii
Pojęcia osoby i personalizmu jako podstawa pedagogiki personalistycznej
Święci Grzegorz z Nyssy, Jan Chryzostom i Augustyn jako Ojcowie Kościoła i pierwsi pedagodzy chrześcijańscy

Rozdział 2. Antropologia Św. Grzegorza z Nyssy, Św. Jana Chryzostoma i Św. Augustyna

Formare (natura)
Re-formare (łaska)
Con-formare (wieczność)

Rozdział 3. Pedagogiczne implikacje antropologicznej koncepcji Św. Grzegorza z Nyssy, Św. Jana Chryzostoma i Św. Augustyna

Pedagogika a błąd antropologiczny
Pedagogika a antyantropologia
Pedagogika a cele wychowania

Podsumowanie
Bibliografia

Sławomir Chrost

doktor nauk humanistycznych i doktor nauk teologicznych, pedagog i teolog, adiunkt w Instytucie Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach; autor ponad 40 publikacji naukowych. Szczególne zainteresowania naukowe: antropologia pedagogiczna.


prof. UMK dr hab. Jarosław Horowski:

Lektura niniejszej publikacji prowadzi w obszary rzadko badane na gruncie współczesnej pedagogiki – prowokuje bowiem do zmierzenia się z pytaniem o człowieka i jego transcendentne odniesienia, z pytaniami o grzech i Łaskę. Dla Ojców Kościoła, wędrujących drogą wiary i zachęcających innych do podjęcia tej wędrówki, pytania te posiadały oczywiste rozstrzygnięcia. Współczesna pedagogika, mierząca się na co dzień z innymi dylematami, zarzuciła te problemy, co nie znaczy, że straciły one na aktualności. Sławomir Chrost teoretykom wychowania wskazuje podstawy do refleksji nad nimi, natomiast praktykom ukazuje założeniowość refleksji pedagogicznej oraz konsekwencje przyjmowania określonych stanowisk.

prof. UZ dr hab. Mirosław Kowalski:

Wartością publikacji, a zarazem osiągnięciem Autora jest próba interdyscyplinarnego ujęcia aktywności osoby ludzkiej z perspektywy egzystencjalno-aksjologicznej, społeczno-kulturowej (problematyki o znacznym poziomie złożoności), wraz z ich uwarunkowaniami. Interesujące – w powyższym kontekście – może być pytanie: czy dla nauk pedagogicznych istnieje coś ważniejszego od poszukiwania humanistycznego sensu procesów, których człowiek jest podmiotem/przedmiotem?

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line