Strona główna | Psychologia, pedagogika | Mutyzm wybiórczy. Strategie pomocy dziecku i rodzinie
Mutyzm wybiórczy. Strategie pomocy dziecku i rodzinie
Autor: Barbara Ołdakowska-Żyłka, Katarzyna Grąbczewska-Różycka
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-531-1
Data wydania: 2017
Liczba stron: 216/B5
Oprawa: miękka
Cena: 45,00 zł 40,50 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Książka jest poświęcona problematyce mutyzmu wybiórczego (selektywnego), czyli zaburzeniu wieku dziecięcego, którego głównym objawem jest brak mowy w niektórych sytuacjach społecznych.

Wątpliwości i pytania na temat mutyzmu selektywnego towarzyszą rodzicom i ich opiekunom niemal na każdym etapie diagnozy i terapii. Publikacja ma na celu udzielenie odpowiedzi na możliwie najwięcej pytań, m.in.:
- Jakie są dzieci z mutyzmem wybiórczym, czego potrzebują?
- Jaką strategię postępowania przyjąć, by jego rozwój przebiegał harmonijnie?
- Czym grodzi nieleczony mutyzm wybiórczy?
- Dlaczego tak ważna jest współpraca pomiędzy rodzicami, terapią i placówką, do której uczęszcza dziecko?

Patronat:
    

Spis treści:

Podziękowania
Wstęp

1. Mutyzm wybiórczy – podstawy teoretyczne

Mutyzm wybiórczy słowami dziecka
Historia
Kryteria diagnostyczne
Milczenie w niektórych sytuacjach – główny objaw mutyzmu wybiórczego
Mutyzm wybiórczy a inne zaburzenia
   Zaburzenia lękowe
   Zaburzenia zachowania a mutyzm wybiórczy
   Zespół Aspergera
   Zaburzenia mowy i języka
trudności współwystępujące
Występowanie
Dwujęzyczność (bilingwizm) a mutyzm wybiórczy
   Bilingwizm a mutyzm wybiórczy – diagnoza różnicowa
Etiologia (przyczyny)
Czynniki podtrzymujące objawy mutyzmu wybiórczego
Mutyzm wybiórczy u starszych dzieci i młodzieży
Konsekwencje nieleczenia mutyzmu wybiórczego
Podsumowanie w pytaniach

2. Pomoc dziecku z mutyzmem wybiórczym i jego rodzinie

Metody terapeutyczne mutyzmu wybiórczego na świecie
   Terapia rodzinna
   Play therapy
   Metody behawioralne
   Farmakoterapia
Mutyzm wybiórczy w realiach polskiego systemu edukacji i zdrowia
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
   Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
   Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
   Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
   Odroczenie obowiązku szkolnego
Poradnia Zdrowia Psychicznego
Autorski model pracy terapeutycznej Barbary Ołdakowskiej-Żyłki
Diagnoza
   Wczesne rozpoznanie i interwencja kluczem do sukcesu
   Wczesne oznaki mutyzmu wybiórczego
   Sygnał alarmowy od nauczyciela
   Mutyzm wybiórczy a nieśmiałość
   Mutyzm wybiórczy a zaburzenia ze spektrum autyzmu
   Mutyzm wybiórczy a zespół Aspergera
   Jak oznajmić rodzicom, że podejrzewamy u ich dziecka mutyzm wybiórczy?
Terapia indywidualna dziecka
   Ważne zasady
   Początek terapii
   Jak powiedzieć dziecku o terapii?
   Proces terapeutyczny
   Specyficzne potrzeby w terapii dziecka z mutyzmem wybiórczym
   Priorytety w terapii
   Milczenie w gabinecie terapeutycznym
   Cierpliwość rodziców i aklimatyzacja dziecka
   Rodzice, dziecko, zabawa
   Regresy w terapii
   Terapia mutyzmu wybiórczego u nastolatków
Technologia w terapii mutyzmu wybiórczego – AAC
Praca z rodziną
   Emocje rodziców
   Klimat rodzin dzieci z mutyzmem wybiórczym
   Siła rodziców
Terapia grupowa dzieci
Praca z rodzicami równoległa do terapii grupowej dzieci
   Głosy rodziców
Wczasy terapeutyczne „Moje dziecko czasami milczy”

3. Poradnik dla rodziców

Drodzy Rodzice!
Rola rodziców i dalszej rodziny
Poza gabinetem terapeuty – rola interwencji w codziennym otoczeniu dziecka
   Strategie pomocy w rodzinie
Mutyzm wybiórczy jako problem podrzędny innym trudnościom
Dziecko z mutyzmem wybiórczym w niecodziennych sytuacjach
Poza szkołą – zajęcia dodatkowe

4. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów

Dziecko z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu i szkole
Rola wychowawców i nauczycieli
Strategie pomocy w placówce edukacyjnej
Rola innych specjalistów
Współpraca pomiędzy specjalistami
Mutyzm mutyzmowi nie równy: dwie płaszczyzny pracy nad mutyzmem wybiórczym
Współpraca z rodzicami
Pomoc konsultacyjna na odległość

5. Studia przypadków

Mutyzm wybiórczy u bliźniąt
Załącznik 1. Kwestionariusz wywiadu
Załącznik 2.  Zajęcia terapeutyczne dla dzieci z mutyzmem wybiórczym
Załącznik 3. Scenariusze zajęć indywidualnych
Bibliografia
Spis tabel i rysunków

Barbara Ołdakowska-Żyłka

założycielka pierwszej w Polsce Poradni Terapii Mutyzmu "Mówię" oraz portalu poświęconego mutyzmowi www.mutyzmportal.pl, pedagog, trenerka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.


Katarzyna Grąbczewska-Różycka

psycholog (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej), logopeda (Akademia Pedagogiki Specjalnej), pedagog (Uniwersytet Warszawski). Ukończyła liczne staże z zakresu psychologii i pedagogiki, m. in. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 (Fundacja Dzieci Niczyje), "Ułatwiamy życie z nadpobudliwością" (Akademickie Centrum Psychoterapii przy SWPS), Współpracuje z zespołem Poradni Terapii Mutyzmu "Mówię", prowadząc grupowe i indywidualne zajęcia dla dzieci. Autorka artykułów na temat mutyzmu wybiórczego.


 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line