Strona główna | Psychologia, pedagogika | Kultura nauczycieli a kultura uczniów. Implikacje wychowawcze
Kultura nauczycieli a kultura uczniów. Implikacje wychowawcze
Autor: Ewa Jówko
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-357-7
Data wydania: 2016
Liczba stron: 162/B5
Oprawa: miękka
Cena: 40,00 zł 36,00 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Publikacja przedstawia nowe spojrzenie na kulturę szkoły poprzez kulturę człowieka (nauczyciela i ucznia), a nie tylko kulturę organizacji. W prezentowanej monografii ukazano, że aspekt dotyczący kultury uczniów i nauczycieli stanowi podwalinę dla kultury każdej szkoły. Autorka jest przekonana, że to właśnie ostatni z wymienionych czynników, głównie jednak kultura nauczycieli, ma decydujące znaczenie w kształtowaniu kultury pracy szkoły: klimatu społecznego, stylu kierowania, oraz stosunków interpersonalnych pomiędzy wszystkimi podmiotami edukacyjnymi. Weryfikacja wiedzy o kulturze szkoły (szczególnie kulturze osobistej i osobowej nauczycieli oraz uczniów) i jej bogacenie wydaje się konieczna.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Kultura – geneza, pojęcie i wybrane orientacje naukowe

1.1. Geneza i pojęcie kultury z perspektywy różnych orientacji naukowych
1.1.1. Orientacja antropologiczna
1.1.2. Orientacja socjologiczna
1.1.3. Orientacja humanistyczna
1.2. Humanistyczna orientacja we współczesnej kulturze
1.3. Pedagogika kultury

Rozdział 2. Metodologia badań własnych

2.1. Przedmiot i cel badań, problemy badawcze i hipotezy
2.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze
2.3. Teren i organizacja badań
2.4. Charakterystyka próby badawczej

Rozdział 3. Kultura szkoły w teorii i praktyce edukacyjnej

3.1. Kultura organizacyjna szkoły w literaturze i w badaniach własnych
3.2. Kultura stosunków interpersonalnych w szkole w literaturze i w badaniach własnych
3.3. Kultura nauczycieli i uczniów w literaturze i w badaniach własnych

Rozdział 4. Zachowanie uczniów w szkole

4.1. Uczniowskie sposoby radzenia sobie w środowisku szkolnym – strategie przetrwania
4.2. Wzajemne uwarunkowania kultury nauczycieli i uczniów – implikacje wychowawcze

Zakończenie

Bibliografia

Ewa Jówko

adiunkt w Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach na Wydziale Humanistycznym w Instytucie Pedagogiki. Jej zainteresowania naukowo-badawcze oscylują wokół teorii i praktyki funkcjonowania szkoły. W ostatnich latach zajmuje się problematyką edukacji inkluzyjnej. Jest autorką licznych artykułów polskich i zagranicznych, oraz prac redakcyjnych z zakresu pedagogiki.


prof. nadzw. dr hab. Mirosław Z. Babiarz:

(...) ważne i ciekawe przedsięwzięcie, które wpisuje się w dyskusję na temat kultury nauczyciela i kultury uczniów. Wskazaną problematykę przedstawia w świetle teorii, przepisów prawa, badań, ale też pokazując ją od strony praktycznej, co stanowi dodatkowy walor niniejszej publikacji. (...) Uważam, że powinna znaleźć zainteresowanie m.in. pedagogów, pracowników socjalnych, psychologów, ale także służyć jako materiał do analiz dla studentów kierunku pedagogika, psychologia, praca socjalna.

prof. nadz. dr hab. Barbara Skałbania:

(…) jest to wartościowa pozycja, która ma nie tylko walory poznawcze, ale może wywołać dyskusję i refleksję wśród członków społeczności szkolnej na temat własnej kultury, kultury innych, co jest oczekiwanym efektem. Adresowana do szerokiej grupy Czytelników, zapewne będzie dobrym uzupełnieniem literatury tematycznej obecnej na rynku wydawniczym.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line