Strona główna | Psychologia, pedagogika | Film w terapii i rozwoju. Na tropach psychologii w filmie. Część 2
Film w terapii i rozwoju. Na tropach psychologii w filmie. Część 2
Autor: Agnieszka Skorupa, Michał Brol, Patrycja Paczyńska-Jasińska redakcja naukowa
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-566-3
Data wydania: 2018
Liczba stron: 336/B5
Oprawa: miękka
Cena: 60,00 zł 54,00 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Drugi tom książki zwraca uwagę na potrzebę i możliwości wykorzystania filmu w edukacji psychologów i terapeutów, na rolę filmu we wspieraniu rozwoju oraz na szanse i zagrożenia, jakie niesie ze sobą zastosowanie filmu w terapii. Dodatkowo znaleźć można w nim rozdziały odnoszące się do zmian społecznych, którym towarzyszą filmy.

Partner wydania: Współpraca:

Patroni medialni:            

Spis treści:

Od redakcji
Wstęp
    
Część I. FILM JAKO WSPARCIE ROZWOJU OSÓB ZDROWYCH
    
O roli filmu w życiu człowieka
Magdalena Miśka-Jackowska

Rola filmu w życiu młodzieży – raport z badań Stowarzyszenia Nowe Horyzonty
Bolesław Drochomirecki

Film jako narzędzie wspierające sukces zawodników i drużyn sportowych
Żaneta Rachwaniec-Szczecińska

Film jako narzędzie wspierające rozwój tancerzy
Anita Makuszewska

Jak radzić sobie z niespełnionymi marzeniami? Kilka uwag na temat filmu 52 procent Rafała Skalskiego
Iwona Grodź
    
Część II.  FILM W PRACY Z PACJENTEM I KLIENTEM
    
Filmoterapia – czyli rozwojowy i terapeutyczny wpływ filmu na emocje
Martyna Harland, Bartosz Szymczyk

Metafora filmowa w interwencjach psychoterapeutycznych w nurcie psychodynamicznym – słowo komentarza od terapeutów praktyków
Bartosz Szymczyk, Grzegorz Olesiak

Film w pracy terapeutycznej na przykładzie psychoterapii integratywnej
Sylwia Wojtysiak

Film w pracy z pacjentem chorym somatycznie i w psychoedukacji. Działania z obszaru edukacji psychoonkologicznej
Marta Banout

Stymulacja funkcji poznawczych z zastosowaniem filmu Jak wytresować smoka
Anna Guzy

Film a profilaktyka uzależnień. Działania edukacyjne z wykorzystaniem filmu 28 dni
Wiola Friedrich
    
Część III.  FILM W EDUKACJI PSYCHOLOGÓW I TERAPEUTÓW
    
Znaczenie filmu w pracy psychologów i psychoterapeutów
Michał Brol, Agnieszka Skorupa

Film w edukacji psychologicznej
Agnieszka Ogonowska

Film a konsensualna niemonogamia. Działania edukacyjne z zastosowaniem filmów dokumentalnych
Agnieszka Ewa Łyś

Film a funkcjonowanie rodziny w sytuacji straty. Działania edukacyjne z zastosowaniem filmu Sekrety Morza
Magdalena Berek

Filmowe obrazy zaburzeń osobowości. Działania edukacyjne z zastosowaniem filmu Fantastyczny Pan Lis
Karolina Heizig, Agnieszka Ortman

Film a funkcjonowanie osób w izolacji penitencjarnej. Działania edukacyjne z zastosowaniem filmu Symetria
Wiola Friedrich

Część IV. FILM I ZMIANY SPOŁECZNE
    
Czy film jest lustrem dla współczesnej kultury?
Andrzej Postawa

Wymyślanie przeszłości – miniserial Korzenie a afroamerykańska tożsamość
Karolina Giedrys-Majkut

Film w służbie zmiany społecznej. Przykład działań amerykańskich dokumentalistów
Agnieszka Franusiak

O autorach

Patrycja Paczyńska-Jasińska

socjolog i filmoznawca. Doktorantka na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Pomysłodawczyni Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. "Filmowe Psycho-Tropy" oraz inicjatorka projektu filmowego o tym samym tytule w katowickim Kinie Kosmos - Centrum Sztuki Filmowej. Autorka bloga filmowego Se Toči (www.setoci.com). Pracownik SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego Wydziału Zamiejscowego w Katowicach na stanowisku koordynator ds. marketingu. Działa społecznie na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży w ramach projektów: Strefa Młodzieży i Strefa Psyche. Współpracuje z Warsztatami Realizatora Filmowego i TV w Bielsku-Białej, gdzie edukuje społeczność lokalną z zakresu historii i analizy filmu.


Michał Brol

psycholog i politolog, pracuje na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Autor lub współautor ponad 20 artykułów i rozdziałów w recenzowanych publikacjach naukowych. Jego zainteresowania naukowe koncertują się w obszarze wpływu społecznego, funkcjonowania zespołów w organizacji, gotowości do sprzeciwu i wpływu mniejszości. Pasjonuje się wykorzystaniem filmu w edukacji i dydaktyce psychologii. Współpracuje z otoczeniem społecznym i biznesowym uczelni, w tym z organizacjami pozarządowymi, m.in. w ramach prowadzonych szkoleń, organizacji konferencji naukowych oraz wydarzeń popularyzujących psychologię. Współautor podręcznika "Psychologiczna praca z filmem".


Agnieszka Skorupa

psycholog, adiunkt w Instytucie Psychologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Naukowo zajmuje się szeroko rozumianymi różnicami indywidualnymi, a szczególnie zachowaniem człowieka w sytuacjach skrajnych i ekstremalnych. Zainteresowana popularyzacją nauki oraz dydaktyką psychologii poprzez film. Pracę naukową łączy z działalnością praktyczną, prowadzi warsztaty dla szerokiego grona odbiorców. Współredaktorka podręcznika "Psychologiczna praca z filmem" oraz książki "Człowiek wobec gór". Przewodnicząca Komitetu Naukowego konferencji z cyklu "Filmowe Psycho-Tropy".


Bożena Boruta-Gnojny, psycholog, psychoterapeuta:

Kino jak terapia ratuje z poczucia opuszczenia przez świat i ludzi, zagubienia, samotności i zwątpienia w siebie. Czyni to, wskazując silniejszego partnera do dialogu wewnętrznego – silne wewnętrzne Ja. Oczywiście nie chodzi tu o wywołanie rozdwojenia jaźni, a jedynie o dopuszczenie drugiego głosu w sobie i wzmocnienie zwykłego egzystencjalnego dialogu wewnętrznego, jaki prowadzimy z własnym alter ego w ciągu życia. (...) Siła terapeutycznego oddziaływania filmu jest ogromna, bo wdziera się w Ja widza wszystkimi kanałami percepcji – dużym sugestywnym obrazem, ruchem, dźwiękiem. Pomaga zrozumień motywację bohatera, uruchomić empatię i przenieść do układania własnych relacji. Wszystko to mieści się także w warsztacie pracy psychoterapeuty. Film ma jednak większą swobodę działania, bo jego rola terapeutyczna jest niezobowiązująca i nie wyczerpuje zakresu możliwych misji kina.

prof. dr hab. Zofia Ratajczak:

(...) film jest narzędziem wspierającym psychologów w ich pracy zawodowej, pozwala odpowiedzieć na pytania, jak łagodzić zasadniczy konflikt między przyspieszeniem cywilizacyjnym a  odwiecznym dążeniem człowieka do ładu i harmonii z otoczeniem. Otoczenie wierzga, człowiek współczesny traci cierpliwość i staje się bardziej agresywny, albo… popada w głęboką depresję. Kolejki do psychoterapeutów stają się coraz dłuższe. Czy psychologia ukryta w filmie jest w stanie przygotować psychologów do coraz bardziej złożonych zadań i ról? (...) Lektura książki pozwala wejść do przedsionka jakiejś nowej dziedziny wiedzy i praktyki (...) oraz uczynić film narzędziem działania w różnorodnych sytuacjach: kształcenia, pomagania, leczenia i psychoterapii.

 Wstecz
Koszyk pusty

Zaproszenie na konferencję

Ogólnopolska Konferencja Naukowa
OBLICZA WSPÓŁCZESNEGO TERRORYZMU
23-24.04.2018
Biblioteka Główna AszWoj


więcej szczegółów »

Kiermasz taniej książki

Gdzie kupić

Facebook

 

Bestsellery

Dla przyszłych autorów


» Wydaj książkę w Difinie

Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line