Strona główna | Psychologia, pedagogika | Drama. Techniki, strategie, scenariusze
Drama. Techniki, strategie, scenariusze
Autor: Kamila Witerska
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-7641-481-2
Data wydania: 2011
Liczba stron: 160/B5
Oprawa: miękka
Cena: 35,00 zł 31,50 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Drama rozwija się dzięki ludziom, którzy widzą w niej coś więcej niż „odgrywanie scenek”. Każdy praktyk dramy ma swoje ulubione techniki, za pomocą których realizuje zamierzone cele. Techniki i strategie dramowe są otwarte na eksploracje, transformacje i kombinacje, są one istotą dramy „pociętej” i dwupłaszczyznowej, której fabuła jest wielokrotnie przerywana i poddawana rozmaitym zabiegom poznawczym. Jest pocięta na kawałki, a to, co dzieje się w przestrzeni między fragmentami dramowej fabuły jest ważniejsze od niej samej.

Publikacja została napisana, a właściwie spisana z doświadczeń pracy dramą i z potrzeby ich uporządkowania. Składa się z przykładowych konspektów zajęć dramowych oraz ćwiczeń ilustrujących techniki i strategie. Teoria ma tutaj charakter wprowadzający i porządkujący praktykę. Książka ma służyć nauczycielom, pedagogom twórczości, trenerom psychoedukacji, pedagogom szkolnym, pedagogom społecznym, arteterapeutom jako podręczny zbiór narzędzi niezbędnych do pracy dramą – technik, strategii i przykładowych scenariuszy. Jej prosta i przejrzysta struktura pozwoli na błyskawiczne odszukanie interesującego odbiorcę elementu i zastosowanie go w praktyce.

Spis treści:

Wstęp
 
Rozdział 1. TEORETYCZNIE O DRAMIE
 
1.1. Co to jest drama?
1.2. Drama „pocięta” i dwupłaszczyznowa
1.3. Dlaczego drama?
1.4. Struktura zajęć dramowych
1.5. Sytuacje kryzysowe w dramie
1.6. Trudne tematy
1.7. Dla kogo jaka drama?
 
Rozdział 2. TECHNIKI DRAMOWE
 
TECHNIKI KONTEKSTU
 
Atrybuty
Rzeźba
Rzeźba dostawiana
Półrzeźba
Aranżacja przestrzeni
Wycieczka z przewodnikiem
Rola na podłodze
Rola na ścianie
Odtwarzanie dźwięku
Kejs (ang. case study)
Krąg życia
Wskazówki
Zakupy
 
TECHNIKI NARRACJI
 
Big Brother
Sytuacje improwizowane
Improwizacja rozwinięta
Gorące krzesło
Rozmowa telefoniczna
Wywiady/przesłuchania
Płaszcz eksperta
Krytyczne wydarzenia
List narracyjny
Kartka z pamiętnika
 
TECHNIKI SYMBOLICZNE
 
Pantomima
Transformacje
Analogia
Symbolizacja przestrzeni
Przestrzeń pomiędzy
Metamorfozy
Konstelacja
Karuzela
Maski
Odwrócenie ról
Hybrydy
Ceremonie
 
TECHNIKI REFLEKSYJNE
 
Kostka/słoik
Stop-klatka
Śledzenie myśli
List refleksyjny
Głosy w głowie
Podróż w czasie/przestrzeni
Konfrontacja
Podsłuchane rozmowy
Tunel myśli
Ściany mają uszy
Rola łączona
Spektrum różnicy
Alter-Ego
 
Rozdział 3. STRATEGIE DRAMOWE
 
STRATEGIE WPROWADZAJĄCE
 
Kreowanie otoczenia
Kreowanie postaci
 
STRATEGIE POGŁĘBIAJĄCE
 
Zatrzymywanie dramy
Zwalnianie tempa
Rytualizacja
Wprowadzanie nowych ról
Operowanie dysonansem poznawczym
Metaforyzowanie
Rekodowanie
 
STRATEGIE ZAMYKAJĄCE
 
Scalanie
Ocena postaci i sytuacji
Planowanie działania
Wyprowadzanie z roli
 
Rozdział 4. SCENARIUSZE
 
Alfabetyczny spis technik
Alfabetyczny spis strategii
Bibliografia

Kamila Witerska

adiunkt w Katedrze Pedagogiki Twórczości Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskała na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się dramą, stymulowaniem motywacji i kreatywnego myślenia a także mechanizmami wpływu społecznego na procesy uczenia się. Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Edukatorów Dramy National Drama. Członek Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności. Posiada 10-letnie doświadczenie w pracy dramą z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line