Strona główna | Psychologia, pedagogika | Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1
Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1
Autor: Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-571-7
Data wydania: 2018
Liczba stron: 162/B5
Oprawa: miękka
Cena: 40,00 zł 36,00 zł
Dostępność: 24 godziny
Materiały dodatkowe (3): Pobierz materiały dodatkowe

Poleć znajomemu

Do schowka

Książka ma charakter przewodnika dla psychologów, pedagogów, studentów lub opiekunów dziecięcych czy rodziców małego dziecka, pozwalającego na poznanie specyficznej sytuacji badania małego dziecka (od urodzenia do 5 roku życia) oraz możliwości wykorzystania narzędzi diagnozy rozwoju zarówno dzieci prawidłowo rozwijających się jak i zagrożonych niepełnosprawnością czy też niepełnosprawnych.

Ocena poziomu rozwoju małych dzieci, pozwalająca na uwidocznienie obszarów dobrze i słabo rozwiniętych, ma szczególne znaczenie dla organizowania programów wczesnej interwencji lub wczesnego wspomagania dzieci z trudnościami w rozwoju. W postępowaniu diagnostycznym-interwencyjnym nie powszechnej zgody dotyczącej sposobu w jaki ma być przeprowadzana diagnoza, co powinna obejmować oraz jak powinny być formułowanie wnioski (opinie, orzeczenia) potrzebne do konstruowania skutecznych programów interwencyjnych czy terapeutycznych. Stąd rodzi się potrzeba rozszerzenia wiedzy na temat diagnozowania dziecka od najwcześniejszego okresu życia, gdyż wszyscy specjaliści są zgodni, że szczególnie ważny dla wspomagania rozwoju jest okres pierwszych trzech lat życia dziecka.

Lista załączników do pobrania z witryny internetowej wydawnictwa Difin http://www.ksiegarnia.difin.pl/strona/materialy-inne:

Załącznik 1. Schemat wywiadu rozwojowego z rodzicami małego dziecka
Załącznik 2. Protokół z obserwacji małego dziecka    
Załącznik 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju

Spis treści:

Wstęp
        
1. POJĘCIE DIAGNOZY – ZAGADNIENIA TERMINOLOGICZNE
        
1.1. Diagnoza jako proces i jako rezultat tego procesu
1.2. Rodzaje diagnoz z uwagi na cel badania
1.2.1. Diagnoza profilaktyczna (przesiewowa)
1.2.2. Diagnoza pogłębiona (funkcjonalna)
1.2.3. Diagnoza różnicowa (klasyfikacyjna, kliniczna)
1.3. Etapy procesu diagnozowania
1.3.1. Model teoretyczny procesu diagnostycznego
1.3.2. Implikacje praktyczne
1.3.2.1. Etap prediagnostyczny
1.3.2.2. Etap badania diagnostycznego (identyfikacji) – rozpozna-nie problemu, planowanie diagnozy oraz badanie
1.3.2.3. Etap wyjaśniania i opiniowania (orzekania)
1.3.2.4. Etap interwencji
1.3.2.5. Ocena efektów interwencji (rediagnoza)
Literatura polecana
        
2. WPROWADZENIE W PROBLEMATYKĘ ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA
        
2.1. Pytania ułatwiające zrozumienie rozwoju małego dziecka
2.2. Założenia dotyczące rozwoju psychicznego małych dzieci jako podstawa diagnozy
Literatura polecana
        
3. WARUNKI SKUTECZNYCH DZIAŁAŃ DIAGNOSTYCZNYCH I PROGNOSTYCZNYCH
        
3.1. Podstawowe zasady diagnozowania
3.2. Warunki fizyczne – pomieszczenie i wyposażenie
3.3. Warunki psychiczne leżące po stronie dziecka – czynniki pozwalające na zaprezentowanie przez dziecko jego rzeczywistych możliwości
3.4. Warunki związane z relacjami społecznymi
3.5. Kompetencje osoby prowadzącej diagnozę
Literatura polecana
        
4. WYBRANE METODY DIAGNOZOWANIA ROZWOJU W PIERWSZYCH LATACH ŻYCIA
        
4.1. Ilościowe czy jakościowe techniki zbierania i analizy danych?
4.2. Wywiad rozwojowy
4.2.1. Wyjaśnienia terminologiczne
4.2.2. Wskazówki praktyczne związane z prowadzeniem wywiadu
4.2.3. Najczęstsze błędy i ograniczenia w trakcie prowadzenia wywiadu
4.3. Obserwacja
4.3.1. Wyjaśnienia terminologiczne
4.3.2. Wskazówki praktyczne do przeprowadzenia obserwacji małego dziecka
4.3.3. Co można obserwować
4.3.4. Najczęstsze błędy podczas prowadzonej obserwacji
Literatura polecana
        
5. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DIAGNOZY
        
5.1. Kontakt z rodzicami/opiekunami małego dziecka – diagnoza środowiska rodzinnego
5.2. Współpraca z innymi specjalistami oraz poradniami i placówkami diagnozującymi małe dziecko
5.3. Znaczenie diagnozy rozwoju dziecka i jego rodziny dla celów programu Wczesnego Wspomagania Rozwoju
5.4. Co w praktyce oznacza WWR? Przykładowa ścieżka dostępu do diagnozy małego dziecka
Literatura polecana

Załączniki
        
Bibliografia

Małgorzata Wójtowicz-Szefler

jest psychologiem, adiunktem w Katedrze Psychologii Rozwoju Człowieka Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy – od ponad 20 lat prowadzi zajęcia dotyczące diagnozowania i wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży dla studentów psychologii, pedagogiki i logopedii. Jest autorem książki: Strategie rozwiązywania zadań w teście Wechslera a poziom inteligencji, artykułów naukowych i popularno-naukowych z zakresu psychologii rozwoju, a także współautorem publikacji Co oferuje współczesny żłobek. Medyczne, psychologiczne i pedagogiczne aspekty rozwoju dzieci do lat trzech. Doświadczenie praktyczne w pracy z dziećmi i ich rodzinami zdobywała w różnych placówkach oświatowo-wychowawczych (przedszkolach, szkołach, ośrodkach pomocy dziecku i rodzinie).


dr hab. Beata Ziółkowska, prof. nadzw. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego:

Rozpoznanie na czas wszelkich nieprawidłowości wydaje się niezwykle ważne zarówno «tu i teraz», jak i dla przyszłego rozwoju dziecka, jego rodziców, rodzeństwa i rodziny jako całości. Temu służy właściwie realizowana diagnoza będąca przedmiotem szczególnego zainteresowania Autorki – badacza i diagnosty z wieloletnim doświadczeniem. Wprowadzając Czytelnika w problematykę monografii, Autorka nie tylko podkreśla różnorakie znaczenie wczesnej diagnozy małego dziecka, ale także precyzuje krąg potencjalnych czytelników książki, wskazując wśród nich psychologów, pedagogów, opiekunów żłobkowych, wychowawców przedszkolnych, pielęgniarki oraz studentów tych kierunków. Po lekturze tekstu jestem zdania, iż z powodzeniem może zostać on wykorzystany jako skrypt/podręcznik z zakresu diagnozy w okresie wczesnego dzieciństwa, wypełniając lukę w tym zakresie.

 Wstecz
Koszyk pusty

Zaproszenie na konferencję

Ogólnopolska Konferencja Naukowa
OBLICZA WSPÓŁCZESNEGO TERRORYZMU
23-24.04.2018
Biblioteka Główna AszWoj


więcej szczegółów »

Kiermasz taniej książki

Gdzie kupić

Facebook

 

Bestsellery

Dla przyszłych autorów


» Wydaj książkę w Difinie

Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line