Strona główna | Poradnictwo zawodowe | Metoda projektu w doradztwie zawodowym. Scenariusze warsztatów dla dzieci i młodzieży
Metoda projektu w doradztwie zawodowym. Scenariusze warsztatów dla dzieci i młodzieży
Autor: Joanna Nawój-Połoczańska
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-326-3
Data wydania: 2018
Liczba stron: 208/B5
Oprawa: miękka
Cena: 45,00 zł 40,50 zł
Dostępność: 24 godziny
Materiały dodatkowe (20): Pobierz materiały dodatkowe

Poleć znajomemu

Do schowka

Książka powstała z myślą o tych wszystkich, którzy chcą pomóc uczniom „oderwać się od krzeseł” i wyruszyć w świat, by szukać w nim miejsca dla siebie.

Poradnik zawiera przegląd scenariuszy warsztatów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży wraz z przewodnikiem metodycznym i autorskim narzędziem diagnostycznym. Są to rozwiązania metodyczne przygotowane z myślą o pedagogach, nauczycielach i doradcach zawodowych, częścią pracy których jest przygotowanie uczniów do budowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych opartych na racjonalnych przesłankach. Mając na uwadze niedoskonałości systemu edukacji oraz zmieniające się wymagania rynku pracy, przygotowano scenariusze warsztatów stanowiące okazję do (samo)poznania, współpracy i zdobywania informacji o zawodach oraz zestaw ćwiczeń niwelujących stresy i silne napięcia okresu adolescencji i towarzyszących mu wyzwań.

Lista załączników do pobrania z witryny internetowej wydawnictwa Difin http://www.ksiegarnia.difin.pl/strona/materialy-inne:

Karta pracy nr 1. Plotka (strona 72)
Karta pracy nr 2. Dylematy (strona 79)
Karta pracy nr 3. CV jako narzędzie automarketingu (strona 80)
Karta pracy nr 4. BWL, czyli bardzo ważny list (strona 82)
Karta pracy nr 5. Sherlock Holmes (strona 84)
Karta pracy nr 6. Quiz co już wiem o rynku pracy? (strona 93)
Karta pracy nr 7. Wiem, co czuję (strona 113)
Karta pracy nr 8. Medytacja orzecha (strona 116)    
Karta pracy nr 9. Rozdroże, czyli co dalej (strona 123)
Karta pracy nr 10. Stażyści (strona 124)
Karta pracy nr 11. Gdy popsuje się samochód (strona 132)
Karta pracy nr 12 (strona 139)
Karta pracy nr 13. Zadania rozwojowe (strona 142)
Karta pracy nr 14. Słowniczek (strona 142)
Karta pracy nr 15. Teksty piosenek (strona 151)
Karta pracy nr 16 (strona 158)
Karta pracy nr 17 (strona 163)
Karta pracy nr 18 (strona 164)
Karta do pobrania 19. Kolorowy numer 112 (strona 177)
Karta pracy nr 20. Pytania do tekstu Maszyny i pojazdy w remizie strażackiej Moniki Wittmann (strona 178)
Karta pracy nr 21. Czapka kucharska (strona 179)
Karta pracy nr 22. Niedokończone CV (strona 188)

Spis treści:

Krótki przewodnik po książce

1. Doradztwo zawodowe zerowych kosztów krańcowych

1.1. Doradztwo zawodowe i edukacja przyszłości w perspektywiekonstruktywistycznej
Doradztwo zawodowe a wszechobecna niepewność W poszukiwaniu alternatyw
Teoria zaplanowanych przypadków
Otwartość na zmiany
Analizuj sytuację na bieżąco
Szczęśliwy splot okoliczności czy zaplanowany przypadek?

1.2. Zawodoznawstwo: od teczek o zawodach do życia na próbę

1.3.  Edukacja równościowa w doradztwie zawodowym i zawodoznawstwie

Słowniczek

2. Metoda projektów

Poza schemat
Metoda projektów wg Michaela Knolla
Kalendarium metody projektu
Zapobieganie cyfrowej demencji – różnorodność sytuacji uczenia się
Klasa jako wspólnota dydaktyczna
Usytuowanie nauczyciela

Część praktyczna

1. Kilka ogólnych uwag o pracy warsztatowej

1.1. Zasady pracy w grupie
1.2. Lista przykładowych zasad organizujących pracę grupy
1.3. Poznajmy się

2. SCENARIUSZE WARSZTATÓW DLA UCZNIÓW PLANUJĄCYCH PODJĄĆ PRACĘ

2.1. W ogrodzie możliwości – o tym, jak zadbać o siebie podejmując pracę

3. SCENARIUSZE WARSZTATÓW  DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH (16–19 lat)

3.1. Walizka czy plecak – przygotowania do dalszej wędrówki edukacyjnej
3.2. Radzenie sobie ze stresem

4. SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA UCZNIÓW KLASY VII i VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ (13–15 lat)

4.1. WWW, czyli wiem, wybieram i wygrywam!
4.2.  Mój zawód mechanik

5. SCENARIUSZE WARSZTATÓW DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH (7–12 LAT) I ICH RODZICÓW

5.1. Preorientacja zawodowa z wykorzystaniem dramy
5.2. Rodzice i dzieci – ucząc się od siebie nawzajem
5.3. Wspieranie rodziców jako nieformalnych doradców

6. SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM (3.–6. rok życia)

6.1. Dzieci jako obserwatorzy i uczestnicy świata pracy

Aneks

DIAGNOZA I AUTODIAGNOZA PREDYSPOZYCJI ZAWODOWYCH

Edukacja w zakresie sposobów radzenia sobie ze stresem jako prewencja zachowań autodestruktywnych u adolescentów, Marek Ryży
Metoda dramy, Aleksandra Beżyk
Zawód mechanik, Agnieszka Szoka
Rodzice jako nieformalni doradcy, Dorota Fedoratkin

Bibliografia
Netografia
Spis tabel, rysunków i wykresów

Joanna Nawój-Połoczańska

doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Ogólnej Uniwersytetu Szczecińskiego. Licencjonowana doradczyni zawodu z wieloletnim stażem w publicznych służbach zatrudnienia. Autorka publikacji na temat doradztwa karier i polityki unijnej w zakresie wspierania realizacji idei Lifelong Learning oraz programów warsztatów edukacyjnych.


 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line