Strona główna | Poradnictwo zawodowe | Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań
Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań
Autor: Anna Paszkowska-Rogacz
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-7641-042-5
Data wydania: 2009
Liczba stron: 208/B5
Oprawa: miękka
Cena: 40,00 zł 36,00 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Celem opracowania jest poprawa skuteczności pracy doradców zawodowych. W pierwszej części, będącej wstępem do całości pracy, autorka prezentuje modele teoretyczne badań nad doradztwem zawodowym, specy?kę i zadania doradcy oraz zarys współczesnych koncepcji wyboru zawodowego.

Część druga zawiera opis czterech metody diagnostycznych, które mogą znaleźć zastosowanie zarówno w praktycznym doradztwie zawodowym, jak i w obszarze badań naukowych związanych z wyborem dróg kariery. Nowe oraz adaptowane do polskich warunków kulturowych narzędzia badawcze pozwalają na ujmowanie kwestii wyboru zawodowego zarówno z perspektywy doradcy zawodowego, jak i z perspektywy klienta, któremu mają służyć w procesie pogłębiania samowiedzy.

Zaprezentowane w monogra?i techniki obejmują pomiar preferencji w odniesieniu do stosowania określonych orientacji teoretycznych przez doradców, badanie potrzeb doradczych klienta, jego motywacji do pracy oraz hierarchii wartości, która współdecyduje o wyborze konkretnego modelu kariery zawodowej.


Informacje o autorze

 



Zapoznaj się z fragmentem książki   więcej Zobacz wszystkie nowości
 

Spis treści:

Przedmowa

 
Część I. WPROWADZENIE
 
Rozdział 1. Doradztwo zawodowe
 
1.1. Specyfika zawodu i zadania doradcy
1.2. Techniki diagnostyczne stosowane w doradztwie zawodowym
Rozdział 2. Obszary badań w doradztwie zawodowym
 
2.1. Współczesne koncepcje rozwoju zawodowego i wyboru zawodu
   2.1.1. Klasyfikacja Edwina L. Herra i Stanley’a H. Cramera
   2.1.2. Klasyfikacja Donalda E. Supera
   2.1.3. Klasyfikacja Duane’a Browna i Lindy Brooks
   2.1.4. Klasyfikacja Samuela H. Osipowa
   2.1.5. Klasyfikacja Samuela T. Gladdinga
2.2. Model teoretyczny monografii
Część II. OPRACOWANIE I WALIDACJA WYBRANYCH METOD BADAŃ
 
Rozdział 3. Skala Preferencji Orientacji Teoretycznych (SPOT)
 
3.1. Podstawy teoretyczne kwestionariusza
3.2. Konstrukcja kwestionariusza
   3.2.1. Próba normalizacyjna
   3.2.2. Opis skal kwestionariusza
3.3. Psychometryczne własności kwestionariusza
   3.3.1. Rzetelność skal
      3.3.1.1. Badanie zgodności wewnętrznej
      3.3.1.2. Stabilność wyników
   3.3.2. Trafność
      3.3.2.1. Trafność treściowa
      3.3.2.2. Trafność teoretyczna
      3.3.2.3. Trafność kryterialna
3.4. Badanie i obliczanie wyników
3.5. Normalizacja
Aneks 3.1
Aneks 3.2
Aneks 3.3
Rozdział 3. Kwestionariusz „Czego oczekuję od doradcy?” (COOD)
 
4.1. Podstawy teoretyczne kwestionariusza
   4.1.1. Oczekiwania wobec doradztwa – przegląd badań
   4.1.2. Historia narzędzia
   4.1.3. Zastosowanie testu w badaniach
   4.1.4. Krytyka testu
4.2. Konstrukcja kwestionariusza
   4.2.1. Próba normalizacyjna
   4.2.2. Opis skal kwestionariusza
4.3. Psychometryczne własności kwestionariusza
   4.3.1. Rzetelność skal
      4.3.1.1. Badanie zgodności wewnętrznej
      4.3.1.2. Stabilność wyników
   4.3.2. Trafność
      4.3.2.1. Trafność treściowa
      4.3.2.2. Trafność teoretyczna
      4.3.2.3. Trafność kryterialna
4.4. Badanie i obliczanie wyników
4.5. Normalizacja
Aneks 4.1
Aneks 4.2
Rozdział 5. Kwestionariusz Oceny Potrzeb (KOP)
 
5.1. Podstawy teoretyczne kwestionariusza
   5.1.1. Teorie potrzeb w badaniach nad motywacją do pracy
   5.1.2. Badania nad potrzebą osiągnięć
   5.1.3. Badania nad potrzebą afiliacji
   5.1.4. Badania nad potrzebą władzy
   5.1.5. Badania nad potrzebą autonomii
   5.1.6. Historia narzędzia
   5.1.7. Zastosowanie Kwestionariusza Oceny Potrzeb w badaniach
5.2. Konstrukcja kwestionariusza
   5.2.1. Próba normalizacyjna
   5.2.2. Opis skal kwestionariusza
5.3. Psychometryczne własności kwestionariusza
   5.3.1. Rzetelność skal
      5.3.1.1. Badanie zgodności wewnętrznej
      5.3.1.2. Stabilność wyników
   5.3.2. Trafność
      5.3.2.1. Trafność treściowa
      5.3.2.2. Trafność teoretyczna
      5.3.2.3. Trafność kryterialna
5.4. Badanie i obliczanie wyników
5.5. Normalizacja
Aneks 5.1
Aneks 5.2
Rozdział 6. Kwestionariusz „Moja kariera”
 
6.1. Podstawy teoretyczne kwestionariusza
   6.1.1. Pojęcie kariery
   6.1.2. Wartości związane a pracą
      6.1.2.1. Pojęcie wartości
      6.1.2.2. Praca jako wartość
      6.1.2.3. Pojęcie wartości zawodowych
      6.1.2.4. Praca jako wartość i wartości związane z pracą w badaniach
6.2. Konstrukcja kwestionariusza
   6.2.1. Próba normalizacyjna
   6.2.2. Opis skal kwestionariusza
6.3. Psychometryczne własności kwestionariusza
   6.3.1. Rzetelność skal
      6.3.1.1. Badanie zgodności wewnętrznej
      6.3.1.2. Stabilność wyników
   6.3.2. Trafność
      6.3.2.1. Trafność treściowa
      6.3.2.2. Trafność teoretyczna
      6.3.2.3. Trafność kryterialna
6.4. Badanie i obliczanie wyników
6.5. Normalizacja
Aneks 6.1
Aneks 6.2
Aneks 6.3
Rozdział 7. Zastosowania
 
Bibliografia

Anna Paszkowska-Rogacz

dr, psycholog, pracownik naukowy w Zakładzie Psychologii Społecznej, Pracy i Doradztwa Zawodowego Instytutu Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie specjalizuje się w tematyce wspomagania rozwoju kariery i kieruje Podyplomowym Studium Doradztwa Zawodowego. Współtwórczyni uniwersyteckiego programu kształcenia doradców zawodowych na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej. Koordynatorka merytoryczna pięciu projektów Leonardo da Vinci oraz Grundtvig poświeconych doradztwu zawodowemu. Trenerka umiejętności społecznych, m.in. w zakresie komunikacji, przywództwa, budowania zespołów, motywowania, oceny kadry i rozwoju kariery. Członkini Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Stowarzyszenia Doradców Zawodowych RP. Jej zainteresowania badawcze związane są z rodzinnymi i kulturowymi uwarunkowaniami wyboru zawodu. Autorka i współautorka dziesięciu książek i ponad pięćdziesięciu artykułów naukowych poświęconych doradztwu zawodowemu.



Celem opracowania jest poprawa skuteczności pracy doradców zawodowych. Zaprezentowane w książce techniki obejmują pomiar preferencji w odniesieniu do stosowania określonych orientacji teoretycznych przez doradców, badanie potrzeb doradczych klienta, jego motywacji do pracy oraz hierarchii wartości, która współdecyduje o wyborze konkretnego modelu kariery zawodowej.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line