Strona główna | Politologia, socjologia | Problemy moralne w świecie informacji
Problemy moralne w świecie informacji
Autor: Agnieszka Szewczyk
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-7251-906-1
Data wydania: 2008
Liczba stron: 200/B5
Oprawa: miękka
Cena: 45,00 zł 40,50 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Nowa sytuacja społeczna, nowa technika i możliwości mediów zmieniają kształt starych problemów moralnych. Współczesne media – a zwłaszcza telewizja, internet, gry komputerowe są same w sobie „moralnie obojętne”, jednak ich oferty stoją często w sprzeczności z prawami moralnymi, niosą wielorakie zagrożenia, jak np. negatywny wpływ gier komputerowych na psychikę graczy i system wartości, zagrożenia płynące z anonimowości w sieci czy możliwości dokonywania oszustw internetowych (włamania na konta, nieuprawnione przelewy).

W publikacji omówiono wybrane problemy moralne społeczeństwa informacyjnego z punktu widzenia nadawcy i odbiorcy współczesnych mediów. Jednym z punktów odniesienia analiz jest Dekalog w aspekcie jego aktualności i uniwersalności. Społeczeństwo informacyjne ukazano z perspektywy człowieka, który sam za siebie odpowiada i sam decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu norm moralnych. Książka zachęca do re?eksji – jak budować i jak wykorzystywać przestrzeń informacyjną w zgodzie z prawami moralnymi i z własnym sumieniem.

Spis treści:
 
Wprowadzenie

Rozdział 1. Dylematy rozwoju technik informacyjnych 

1.1. Istota społeczeństwa informacyjnego
1.2. Potrzeba prymatu osoby nad techniką
1.3. Wizerunek współczesnych mediów
 
Rozdział 2. Media źródłem zagrożeń w świetle zasad moralności
 
2.1. Negatywne aspekty mediów w społeczeństwie 
2.2. Człowiek jako centrum refleksji etycznej
2.3. Infoetyka twórców i odbiorców informacji
 
Rozdział 3. Dekalog homo informaticus 

3.1. Fundamentalna pozycja Dekalogu w zasadach etyki
3.2. Dekalog a Bóg w świecie współczesnych mediów
3.3. Dekalog a drugi człowiek w świecie współczesnych mediów
 
Literatura

Agnieszka Szewczyk

prof. zw. dr hab., kierownik Zakładu Społeczeństwa Informacyjnego Uniwersytetu Szczecińskiego, zastępca dyrektora Instytutu Informatyki w Zarządzaniu, redaktor naukowy „Studia Informatica”. Otrzymała dyplom magistra z zakresu ekonomii na Politechnice Szczecińskiej (1975 r.), doktorat z nauk ekonomicznych (1983 r.), habilitację z zakresu ekonomii (1991 r.), a następnie tytuł profesora nauk ekonomicznych (2005 r.). Zajmuje się problemami społeczeństwa informacyjnego, zwłaszcza w wymiarze ekonomicznym. Autorka ponad 50 publikacji z tego zakresu. Przewodniczy Komitetowi Programowemu Ogólnokrajowej Konferencji z cyklu Problemy Społeczeństwa Globalnej Informacji oraz Sekcji Społeczeństwa Informacyjnego przy Polskim Towarzystwie Informatycznym.


 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line