Jeżeli chcesz polecić swojemu znajomemu książkę 'Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie. Część 1' wypełnij poniższy formularz

Twój emial:
Email znajomego:
Przepisz kod z obrazka:


Strona główna | Psychologia, pedagogika | Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie. Część 1
Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie. Część 1
Autor: Agnieszka Skorupa, Michał Brol, Patrycja Paczyńska-Jasińska redakcja naukowa
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-565-6
Data wydania: 2018
Liczba stron: 320/B5
Oprawa: miękka
Cena: 59,00 zł 53,10 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Pierwszy tom poświęcony jest wykorzystaniu filmu w edukacji i profilaktyce, ukazuje również kontekst filmowej fikcji i rzeczywistości istotny dla odbioru różnych działań z filmem.

Partner wydania:Współpraca:
Patroni medialni:          

Spis treści:

Od redakcji
    
Wstęp
    
Część I. MIĘDZY FIKCJĄ I RZECZYWISTOŚCIĄ
    
„Prawda czasu – prawda ekranu” czy Baudrillardowskie simulacra
Katarzyna Krasoń, Jakub Krasoń

Filmowy obraz walki z przestępczością. Na przykładzie filmów forensic science crime drama
Olivia Rybak

(Super)złoczyńcy. Przemiany antagonistów w animacjach
Kamila Rogowicz

Robot jako wzór człowieczeństwa? Na przykładzie filmów z gatunku science fiction
Markus Lipowicz
    
Część II. FILM W DZIAŁANIACH EDUKACYJNYCH

    
Filmy w sieci i ich psychologiczny potencjał edukacyjny
Mariusz Makowski

Film w edukacji seksualnej. Na przykładzie polskich i skandynawskich produkcji
Aleksandra Żyłkowska, Żaneta Rachwaniec-Szczecińska

Dyskurs w filmie, film w dyskursie. Na przykładzie filmowych adaptacji kryminałów Zygmunta Miłoszewskiego
Leszek Będkowski

Jak pracować z filmem biograficznym. Na przykładzie edukacji osób dorosłych
Joanna Golonka-Legut

Zastosowanie filmowych adaptacji dzieł Szekspira w prowadzeniu zajęć z młodzieżą. Na przykładzie działań edukacyjnych Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego  
Anna Ratkiewicz-Syrek

Jak muzyka wpływa na odbiór obrazu filmowego. Na przykładzie zajęć z psychologii muzyki  
Maria Chełkowska-Zacharewicz

Jak i gdzie szukać inspiracji filmowych do zajęć edukacyjnych z dziećmi i z młodzieżą. Na przykładzie polskich festiwali filmowych
Bolesław Drochomirecki

Materialne i społeczne konteksty edukacji medialnej na przykładzie NCKF w Łodzi
Artur Petz, Emil Sowiński
    
Część III.  FILM W DZIAŁANIACH PROFILAKTYCZNYCH
    
Film w działaniach profilaktycznych
Agnieszka Skorupa, Michał Brol

Działania profilaktyczne z zastosowaniem krótkometrażowego filmu animowanego
Joanna Stępniewska

Psychologiczna praca z filmem jako narzędzie w profilaktyce przemocy
psychicznej
Anna Pyszkowska

Film jako migotliwe medium. Profilaktyka dyskryminacji osób głuchych i słabosłyszących
Ewelina Waląg
    
Filmowe obrazy osób z niepełnosprawnością ruchową. Wnioski z badań własnych
Alicja Mironiuk-Netreba

Filmowe obrazy schizofrenii. Działania profilaktyczne na przykładzie filmu Głosy
Anna Pindych, Eryka Probierz

Seriale i filmy kryminalne w profilaktyce przestępczości
Joanna Stojer-Polańska
    
O autorach

Patrycja Paczyńska-Jasińska

socjolog i filmoznawca. Doktorantka na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Pomysłodawczyni Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. "Filmowe Psycho-Tropy" oraz inicjatorka projektu filmowego o tym samym tytule w katowickim Kinie Kosmos - Centrum Sztuki Filmowej. Autorka bloga filmowego Se Toči (www.setoci.com). Pracownik SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego Wydziału Zamiejscowego w Katowicach na stanowisku koordynator ds. marketingu. Działa społecznie na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży w ramach projektów: Strefa Młodzieży i Strefa Psyche. Współpracuje z Warsztatami Realizatora Filmowego i TV w Bielsku-Białej, gdzie edukuje społeczność lokalną z zakresu historii i analizy filmu.


Michał Brol

psycholog i politolog, pracuje na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Autor lub współautor ponad 20 artykułów i rozdziałów w recenzowanych publikacjach naukowych. Jego zainteresowania naukowe koncertują się w obszarze wpływu społecznego, funkcjonowania zespołów w organizacji, gotowości do sprzeciwu i wpływu mniejszości. Pasjonuje się wykorzystaniem filmu w edukacji i dydaktyce psychologii. Współpracuje z otoczeniem społecznym i biznesowym uczelni, w tym z organizacjami pozarządowymi, m.in. w ramach prowadzonych szkoleń, organizacji konferencji naukowych oraz wydarzeń popularyzujących psychologię. Współautor podręcznika "Psychologiczna praca z filmem".


Agnieszka Skorupa

psycholog, adiunkt w Instytucie Psychologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Naukowo zajmuje się szeroko rozumianymi różnicami indywidualnymi, a szczególnie zachowaniem człowieka w sytuacjach skrajnych i ekstremalnych. Zainteresowana popularyzacją nauki oraz dydaktyką psychologii poprzez film. Pracę naukową łączy z działalnością praktyczną, prowadzi warsztaty dla szerokiego grona odbiorców. Współredaktorka podręcznika "Psychologiczna praca z filmem" oraz książki "Człowiek wobec gór". Przewodnicząca Komitetu Naukowego konferencji z cyklu "Filmowe Psycho-Tropy".


dr hab. Katarzyna Popiołek prof. Uniwersytetu SWPS:

Obcowanie z filmem wzbogaca obszar naszych doświadczeń, pozwala przeżyć sytuacje, które wykraczają poza znany nam obszar rzeczywistości. To poszerza granice naszego wewnętrznego świata. Ma także znaczenie profilaktyczne, pozwala uniknąć pewnych zagrożeń. Obserwacja zniszczeń, jakich dokonują nałogi, może być ważną przestrogą. Ukazanie procesu rodzenia się przemocy, dróg prowadzących do dyskryminacji i jej tragicznych skutków staje się szkołą wrażliwości społecznej i skłania do prewencji. Poznajemy konsekwencje zła bez konieczności doznawania ich na własnej skórze. Dzieci uczą się opanowywania lęku, przeżywając go w bezpiecznej sytuacji przed ekranem, w towarzystwie opiekunów. (...) Używając filmu jako formy edukacji i działań profilaktycznych, musimy mieć na uwadze konieczny proces przygotowania do jego odbioru, różne formy pracy nad materiałem dostarczonym widzowi, pomoc w zrozumieniu emocji, jakie wzbudza, rozważenie do jakich działań może motywować. (...) Trawestując Szekspira można rzec, że jesteśmy w dużej mierze utkani z materii filmu, dla której nasze krótkie życie jest matrycą.

prof. dr hab. Zofia Ratajczak:

Bogactwo zarówno istniejących, jak i potencjalnych zastosowań filmu w psychologii i psychologii w filmie jest imponujące. Idea wprzęgnięcia psychologii w poszukiwanie w filmie wartości edukacyjnej jest godna uwagi i poparcia. Pozytywnie oceniam wybór najistotniejszych zadań pracy z filmem do kształcenia psychologów, a następnie ułatwiania im pracy w podstawowych dziedzinach działalności. Proponowaną monografię uważam za wartościową, konsekwentnie promującą zastosowanie jednej z głównych form sztuki medialnej, jaką jest film, do praktyki psychologicznej.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line