Strona główna | Biznes-poradniki | Poradnik dla blogerów, vlogerów, gamerów i instagramowiczów. Czego nie wolno robić w Internecie
Poradnik dla blogerów, vlogerów, gamerów i instagramowiczów. Czego nie wolno robić w Internecie
Autor: Katarzyna Grzybczyk redakcja
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-483-3
Data wydania: 2017
Liczba stron: 210/122x194 mm
Oprawa: miękka
Cena: 39,00 zł 35,10 zł
Dostępność: 24 godziny

Poleć znajomemu

Do schowka

Chcesz zaistnieć w Internecie? Pisać blog, kręcić vlog albo zostać instagramowiczem śledzonym przez tysiące followersów? Musisz wiedzieć kilka rzeczy, które pozwolą Ci uniknąć kolizji z prawem i spać spokojnie bez obaw o naruszenie cudzych praw.

Poradnik, który trzymasz w ręce, przeprowadzi Cię przez problemy prawne, które możesz napotkać na swojej drodze. Dowiesz się:
- co jest chronione w Internecie i czy możesz być twórcą, nawet jeśli nie masz wykształcenia artystycznego,
- co możesz ściąga, a czego nie i dlaczego,
- jakie prawa przysługują Tobie, a jakie innym osobom,
- jak korzystać z cudzej twórczości, by nikt nie miał do Ciebie pretensji.

Choć przepisy prawa wydają się trudne, pokażemy Ci, o co w nich chodzi i na przykładach wyjaśnimy, jak one działają. Nie musisz być prawnikiem, żeby ogarnąć rzeczywistość internetową.

Spis treści:

Rozdział I. Co jest chronione prawem autorskim?
Karolina Rybak

1. Wprowadzenie
2. Czym jest utwór?
3. Ktoś ukradł mój pomysł!
4. Co dwie głowy to nie jedna?
5. Koniec teorii – czas na praktykę!
6. Fotografie
7. Stylizacje
8. Palce lizać – blogi aż do schrupania
9. Światła! Kamera! Akcja!
10. Wattpad, fanfiki i Superman
11. One does no simply talk about meme
12. Podsumowanie

Rozdział II. Nota copyright
Alicja Przybyło

1. F4F, L4L
2. WT©?!
3. Error 404
4. 1 + 1 = ?
5. Brief
6. ©on©luzja

Rozdział III. Czy ja też jestem twórcą?
Katarzyna Grzybczyk

1. Wprowadzenie
2. Kim jest twórca?
3. Ale przecież nie chodzę do szkoły artystycznej!
4. No dobra, a co jeśli jestem niepełnoletni?
5. A jeśli współpracuję z innymi?
6. Nie każdy wkład jest twórczy
7. A jak to jest z coverami?
8. Podsumowanie

Rozdział IV. Inspiracja w kulturze, modzie, designie i Internecie
Maryla Bywalec, Weronika Bednarska

1. Wprowadzenie
2. Inspiracja? A co to właściwie jest?
3. Czy inspirowanie się jest dozwolone?
4. Czy tworząc dzieło inspirowane utworem innego artysty, muszę uzyskać zgodę twórcy utworu inspirującego?
5. Czym więc tak właściwie jest utwór inspirowany?
6. Skąd mam wiedzieć, czy mój utwór stanowi inspirację, czy dzieło zależne?
7. A co z parodią i pastiszem? Czy stanowią one dozwoloną inspirację?
8. Moda. Czy ubrania są w ogóle chronione prawem autorskim?
9. Zdjęcia, grafiki, printy na ubraniach
10. Meble i wyposażenie wnętrz a prawo autorskie
11. Inspiracja w internecie
12. Dozwolona inspiracja w prawie autorskim a inne dziedziny prawa
13. Podsumowanie

Rozdział V. Utwory zależne
Paweł Jasiński

1. Historia o chłopcu, który tłumaczył
2. Co to jest utwór zależny?
3. Czy każda ingerencja tworzy utwór zależny?
4. Utwór zależny, utwór z zapożyczeniami, utwór inspirowany… sporo tych utworów…
5. Od czego zależy utwór zależny?
6. Twoje obowiązki jako twórcy opracowania
7. Jakie masz prawa jako twórca opracowania?
8. Na ile możesz sobie pozwolić, opracowując cudzy utwór?
9. Dość teorii, czas na praktykę!
10. Tłumaczenia fanowskie
11. Fanfiction i fanedit
12. Muzyczne dzieła zależne
13. Fotografia i grafika
14. Scenariusz filmów na YouTubie
15. Parodia, pastisz i karykatura
16. Podsumowanie

Rozdział VI. Autorskie prawa osobiste
Kacper Obara

1. Czym są autorskie prawa osobiste?
2. Prawo do autorstwa utworu. Plagiat
3. Prawo do oznaczenia utworu własnym nazwiskiem lub udostępnienia go anonimowo
4. Prawo do integralności utworu
5. Prawo do rzetelnego wykorzystania utworu
6. Prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu
7. Prawo do nadzoru (w tym prawo do modyfikacji utworu oraz wycofania go z obrotu)
8. Ochrona autorskich praw osobistych
9. Podsumowanie

Rozdział VII. Autorskie prawa majątkowe, czyli co mogę zrobić ze swoim utworem, a co z utworami stworzonymi przez innych twórców
Bartosz Pudo

1. Wprowadzenie
2. Czym są autorskie prawa majątkowe i o czym decyduje „właściciel” utworu?
3. O czym trzeba pamiętać, sięgając po utwór stworzony przez kogoś innego?
4. Czym jest licencja i komu jest potrzebna?
5. Czym jest domena publiczna i co w niej znajdziesz?
6. Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?
7. Czym są licencje Creative Commons i co znaczą te wszystkie symbole?
8. Warunki licencji Creative Commons
9. Podsumowanie

Rozdział VIII. Ściąganie i udostępnianie plików w internecie
Łukasz Maryniak

1. Korzystanie z utworu bez zgody jego autora
2. Sposoby korzystania z plików w internecie
3. Udostępnianie plików w internecie
4. Podsumowanie

Rozdział IX. Dozwolony użytek publiczny
Paweł Jędrysiak

1. Wprowadzenie
2. Dozwolony użytek publiczny
3. Prawo cytatu
4. Prawo przedruku
5. Biblioteki, muzea i archiwa
6. Dozwolony użytek szkolny
7. Dozwolony użytek w interesie osób niepełnosprawnych
8. Rozpowszechnianie utworów wystawionych na stałe w ogólnodostępnych miejscach
9. Podsumowanie

Rozdział X. Dozwolony użytek incydentalny
Alicja Przybyło

1. All I want for Christmas is law?
2. What does the… law say?
3. How do you do?
4. I feel it coming

Rozdział XI. Prawo panoramy, czyli gdzie robić zdjęcia i kręcić filmy
Alicja Przybyło

1. Wprowadzenie
2. Prawo panoramy
3. Co to oznacza w praktyce?

Rozdział XII. Jeśli jednak naruszysz cudze prawa
Katarzyna Grzybczyk

1. Wprowadzenie
2. Kiedy naruszam cudze prawa?
3. Co powinienem zrobić?
4. Skazani na Shawshank
5. A jeśli to moje prawa zostały naruszone?
6. Podsumowanie

Rozdział XIII. Ochrona dóbr osobistych w internecie
Natalia Święch-Czech

1. Słowem wstępu…
2. Ochrona wizerunku
3. Ochrona nazwiska i pseudonimu
4. Ochrona twórczości artystycznej
5. Swoboda wypowiedzi w internecie
6. Podsumowanie

Rozdział XIV. Znaki towarowe
Żaneta Lerche

1. Wprowadzenie
2. Po co ci wiedza o znakach towarowych?
3. Czym jest znak towarowy?
4. Nie tylko słowo i grafika – czyli o  rodzajach znaków towarowych
5. Jakie korzyści daje ci rejestracja znaku towarowego?
6. Tworzenie własnej marki – o co zadbać, by nie naruszyć praw innych podmiotów?
7. Kiedy używanie znaku towarowego nie narusza praw innych osób?
8. W takim razie kiedy używanie znaków jest dozwolone i na czym w ogóle polega?
9. Czy możesz umieścić znak towarowy na swojej stronie?
10. Kiedy zamieszczenie znaku towarowego w celach informacyjnych jest dozwolone?
11. Czy mogę użyć znaku towarowego w nazwie fanpage’a, strony lub bloga?
12. Znaki renomowane
13. Tzw. niewidzialne naruszenie prawa do znaku towarowego
14. Co jest naruszeniem?
15. Nie tylko znaki towarowe, ale także firma, pod którą działa przedsiębiorca…
16. Naruszenie znaków towarowych w reklamach Google AdWords
17. Domeny internetowe
18. Oznaczenia geograficzne i nazwa pochodzenia
19. Podsumowanie

Rozdział XV. Blogi a prawo prasowe
Żaneta Lerche

1. Wprowadzenie
2. O jakie blogi chodzi?
3. Jakie elementy lub cechy pozwalają na wykluczenie obowiązku rejestracji?
4. Rejestrować – tak czy nie?
5. Wniosek o rejestrację czasopisma
6. Podsumowanie

Rozdział XVI. Prawo autorskie w mediach społecznościowych
Maryla Bywalec, Weronika Bednarska

1. Wprowadzenie
2. Czy moja twórczość jest w ogóle chroniona w mediach
społecznościowych?
3. Czy jeżeli wrzucę moją pracę na fanpage, to staje się ona własnością Facebooka?
4. Ktoś zamieścił na swoim fanpage’u na Facebooku moje zdjęcie bez mojej zgody. Co mogę zrobić?
5. Jak korzystać z cudzych prac na Facebooku, żeby nie naruszać niczyich praw?
6. Podsumowanie

Katarzyna Grzybczyk

dr hab. na WPiA Uniwersytetu Śląskiego, zajmuje się problematyką prawa cywilnego, prawa autorskiego i prawa reklamy. Prowadzi wykłady m.in. z prawa w przemyśle rozrywkowym (entertainment law). Autorka licznych publikacji.


» ksieganna.com »
» pisze-co-widzialem.blog.pl »
» ksiazkacafe.blog.onet.pl »
» przekładaniec kulturalny, blog Katarzyny Kurowskiej »
» kuradomowa.blogujaca.pl, oficjalny blog Anny Sakowicz »


dr hab. Marek Świerczyński, prof. UKSW:

Poradnik poświęcony praktycznym aspektom stosowania prawa autorskiego w twórczości internetowej jest skierowany do osób publikujących, które działają twórczo w Internecie. Został napisany prostym i bardzo przystępnym językiem, często także dowcipnie. W pełni rekomenduję Wydawcy jego publikację. Wypełnia lukę istniejącą na polskim rynku prawniczym. Dostępne publikacje dotyczące prawa autorskiego w Internecie zostały napisane, z nielicznymi wyjątkami, trudnym do zrozumienia językiem prawniczym. Tymczasem potrzebne jest przekazanie kluczowych informacji o prawie autorskim osobom, które niekoniecznie mają wykształcenie prawnicze. W pełni prawidłowa jest przyjęta przez Autorów metoda bezpośredniego zwracania się do czytelnika. Jest to rozwiązanie w pełni akceptowalne, a wręcz pożądane w przypadku tego rodzaju praktycznego opracowania.

 Wstecz
Copyright Difin Spółka Akcyjna | Design: Edit | Wykonanie: Net-Line